Is anybody out there? - 19 mei 2017

Even wat nieuws na 11 jaar stilte op de website.
Uit pure nostalgie heb ik de domeinnaam "banzairacing.be" opnieuw geregistreerd.
Wie dit leest (en mij kent), laat even iets weten via de contact pagina - dat werkt nog steeds!

Dirk

ps: die vervelende popups op de site zijn nu ook verdwenen - de code (eigenlijk de achterliggende website van een derde partij) van de bezoekersteller op de site werkte al een aantal jaren niet meer en was eigenlijk overgenomen door een spammer - code weg, probleem weg :)

Laatste race

Zolder 05/10/2006 Zolder 05/10/2006 Zolder 05/10/2006













En ook de laatste race van 2006 is (al een tijdje geleden) gereden. Sebas heeft uiteindelijk geen tweede piloot gevonden en heeft dan maar de ganse race alleen gereden. Ge moet het maar doen ... Een 38e plaats op 43 teams is onder die omstandigheden zelfs nog goed te noemen, zeker als je weet dat hij 3 teams achter zich heeft gelaten die uitgereden hebben (en waarvan minstens 1 team geen problemen heeft gehad!!!). Qua (eind)randschikking is er voor ons ook bijna niets gewijzigd aangezien het niet evident was om zelfs maar in de punten te rijden in de +600 categorie. "Naaste concurrenten" zoals G-Force racing (1 puntje achterstand voor de laatste race) reden buiten de punten - pech gehad in de eindstand :-) of Thybo racing reden net in de punten maar onvoldoende om de achterstand weg te werken. Officieel heeft Sebas dan maar in de Trophy categorie gereden, voor de teams die met één moto rijden (haha) wat maakt dat Banzai Racing voor 2006 geëindigd is:
- in de +600: 12e plaats
- in de trophy: 10e plaats

Verder ook nog - beter laat dan nooit - een fotootje van mijn (letterlijk) fan van het eerste uur, welbekend bij iedereen die in Zolder ooit al eens naar het toilet is geweest. Ik heb op al die jaren maar 1 race gewonnen en het was dan nog mijn allereerste (in de Zomeravondcompetitie) en zij heeft mij toen direct gefeliciteerd. En ook nadien natuurlijk nog ... goed gereden, slecht gereden ... altijd een vriendelijk babbeltje. Kan soms deugd doen ... bedankt!

Dirk


Banzai!

Banzai Magny Cours De voorlaatste race van 2006 is gereden. Een redelijk resultaat voor ons (31e) na een incidentvrije race waarin vooral Sebas goed gas heeft gegeven: gemiddeld 1:48 gereden met een paar keer een 1:47. Zelf heb ik gemiddeld 1:49, 1:50 weten aan te houden. Goed genoeg om Thybo (vlak) achter ons te houden maar (voor de eerste keer) niet goed genoeg om in de punten te eindigen. Veel snel volk op Zolder en in tegenstelling tot het begin van het seizoen zijn de gemiddelde rondetijden voor de meeste teams nu wel gevoelig gedaald, maw de meesten profiteren nu optimaal van het nieuwe asfalt. Bij Thybo was Pieter (net voor de 2e keer papa geworden) vervangen door Dominique uit Jabbeke (alias Rone), een rappe jongen. Maar het "geheim wapen" heeft niet veel geholpen, vaste piloot Dominique Dhaenen was niet in form. En ik eigenlijk ook niet ... ik was al heel het seizoen aan het denken aan stoppen met racen maar na deze race is het genoeg geweest voor mij. Ik ben blij dat ik nog behoorlijke rondetijden heb gereden zodat het voor Sebas toch nog een spannende race was maar voor mij is de lol er nu echt wel af. Het racen op zich is best nog leuk maar alles wat er tegenover staat (kosten, risico, dag verlof die niet altijd goed valt op het werk, ...) maakt dat ik het het niet meer waard vind. Zeker op Zolder is het eigenlijk pure routine geworden ... enerzijds kan ik er 1:48 draaien zonder veel moeite maar anderzijds slaag ik er niet in om onder de 1:47 te geraken. De fut is er wat uit ...

Ik heb mij in 4 jaar Club MET enorm geamuseerd en ik hou er fantastische herinneringen aan over. De duels met de Spazio ladies, in de laatste jaren vervangen door de duels met Thybo Racing. De leuke samenwerking met Pieter, Henk en Sax in het begin maar zeker niet minder met Sebas de laatste 2 jaar. Sebas en ik trainden (samen met Koen De Wever) al samen in 2001 en het was toen al een droom om ooit eens samen te racen. We hebben uiteindelijk (bijna) 2 volledige seizoenen samen endurance gereden. Ook de sprintraces in Nederland (Zomeravondcompetitie) en de buitenlandse verplaatsingen (als supporter) met Sebas en Koen in de Kawasaki Cup waren absolute hoogtepunten. Net als de Club MET race in Magny Cours dit jaar, en eigenlijk veel van die races in het buitenland waar de sfeer toch nog net iets leuker is.

Voor de laatste race op 5 oktober is Sebas nu druk op zoek naar een piloot maar hij zal wel iemand vinden. Ik kom supporteren, cateren, techniekeren, ... alles behalve rijden. Da's voorbij voor mij en dat zeg ik zonder spijt. Het is goed geweest.

Dirk


Club MET race Magny Cours - 23 juli: Perfect!

Banzai Magny Cours De verplaatsing naar Magny Cours is de moeite maar het circuit is het echt wel waard. Zowel Sebas als ikzelf hadden "een goed gevoel" bij dit circuit en dat vertaalde zich al snel in goede rondetijden voor beide piloten. Zoals op wel meer circuits lagen onze rondetijden erg dicht bij elkaar; ong 2:05 in de eerste sessie, uiteindelijk ong 2:01 op het einde vd kwalificatie en een 1:59 in de wedstrijd; een perfect parallele evolutie!
Ook nu wisten we dus bijna zeker dat de einduitslag (zonder tegenslagen) veel beter zou zijn dan onze startpositie; in de meeste teams is er (soms veel) meer verschil tussen de rondetijden van de piloten onderling en geeft de kwalificatietijd dus geen goed beeld van de gemiddelde rondetijd van het team. Bij ons dus wel ...

De wedstrijd werd over slechts 3 uur gereden wat een beperkt aantal rijderswissels mogelijk maakte. Voor de meeste teams met 2 piloten was het grote dilemma dan ook "elk 2 stints van 45 minuten" of "elk 3 stints van 30 minuten". Normaal zouden de meesten zeker voor het eerste kiezen maar met een temperatuur van dik in de 30° was de keuze niet zo evident. Wij hadden besloten om toch voor de 45 minuten te gaan aangezien we geen van beide al te veel last hadden van de hitte. Uiteindelijk hebben de meeste teams het aantal wissels toch weten te beperken aangezien er 2 keer een code rood van een tiental minuten is geweest.

De race zelf verliep ronduit vlot met constant goede tijden, goede wissels en totaal geen problemen. We hebben een 17e plaats algemeen behaald op 38 teams wat op zich zeker al erg goed was en ook goed genoeg om voor alle teams te finishen waarmee we soms wel eens mee "in de clinch" gaan (in de rangschikking wel te verstaan). Bij de start zag het er nochtans naar uit dat de klassieke strijd met Thybo Racing ook nu in volle hevigheid los zou barsten: Sebas nam de start, 1 positie voor Pieter, maar deze ging Sebas al in de eerste ronde voorbij. Sebas heeft Pieter een half uur gevolgd om vlak voor de eerste rijderswissel opnieuw op kop te rijden. Bij gebrek aan monitors om het wedstrijdverloop een beetje te volgen was het moeilijk uit te maken of we nog in dezelfde ronde reden maar toen ik na een code rood vlak na Dominique van Thybo herstartte heb ik geen risico's genomen: voorbij steken en gaan met die banaan! Verder in de wedstrijd zijn er geen rechtstreekse duels meer geweest en zoals gezegd zijn we met een royale voorsprong gefinished.

Voor de eerste keer in 4 jaar Club MET durf ik een spelletje "als" spelen ... *als* ik met een 600 zou rijden en daar ook even snel zou mee rond gaan als mijn 1000 zouden we in het 600 klassement zitten en zouden we daarin 4e geëindigd zijn. *Als* we dan ook nog elke ronde slechts 0.6 seconden sneller zouden gereden hebben zouden we op het podium 600 gestaan hebben voor de 1e plaats! (We zijn nl in dezelfde ronde gefinished als alle 3 teams die het podium 600 haalden, met slechts 42 seconden achterstand op de winnaars in de 600 (Piranha Racing). Ok, het is pure fantasie maar echt ver gezocht is het toch ook niet :-) Om niet te zeggen, vergeet die 2 keer *als*: als we zoals vorige jaren vaak het geval was ook dit seizoen gewoon een 3e piloot in het team zouden hebben met een 600 die in Magny Cours *gemiddeld* 1:59 of beter draait hadden we die beker gehad begot! En zowel Koen Dewever als Sax - allebei ex-gastrijders van Banzai Racing, 600cc - draaien die tijden gemakkelijk!!! Grrr ... ;-)

Perfecte wedstrijd, prachtig circuit, mooi weer, ambiance in de paddock ... beter dan dit wordt het niet.

Klik op de foto om een mozaiek van foto's te zien en hier voor de individuele rondetijden.


Club MET race 2: *bof* - 1 juni 2006

Sebas 09.00h: start van de vrije training, Sebas de baan op
09.10h: Sebas de baan af; versnellingsbak kapot
09.20h: Sebas van Zolder op weg naar Ruddervoorde om vervangmoto van bij Hautekiet op te halen (thx Nico)
10.10h: Tom zet de beste kwalificatiechrono; 1:49 (goed voor een 41e startplaats op 57 teams)
10.45h: het begint te regenen (en het blijft regenen)
13.00h: ik neem de start, ttz in de 2 opwarmronden laat ik een gat vallen van een paar honderd meter om vervolgens als een bomma op valium beginnen rond te rijden
13.20h: Sebas is terug van Ruddervoorde en begint regenbanden te monteren
13.30h: ik blijf traag rond rijden en zie overal piloten in de grindbakken schuiven
13.45h: na 17 valpartijen geeft Hans vd Ven een rode vlag, ik kom binnen
13.55h: na overleg met de piloten wordt de race stop gezet, de baan is gewoon te vettig in de regen om veilig te racen

Pechprijs nr1: Sebas - al die moeite voor niks
Pechprijs nr2: Dominique Dhaenen van Thybo Racing, eerst zit hij in de opwarmrondes achter mij (frustrerend!) en in de race is hij ook nog gevallen


Varia - 21 mei 2006

Club MET: De volgende race gaat door in Zolder op donderdag 1 juni. Het team zal worden versterkt door gastpiloot Tom Hemmerijckx die vorig jaar ook al eens mee deed.

Training Hockenheim: Vorige week ben ik gaan trainen op het circuit van Hockenheim ... anderhalve sessie droog gereden en de rest van de dag totaal uitgeregend. Vlak na de middag waren de meeste Duitse piloten al vertrokken, op het einde waren de weinige piloten die nog reden bijna allemaal Belgen. Persoonlijke indruk: mooi circuit maar ik vind Oschersleben en de Nurburgring toch nog mooier!

Website: is grondig opgekuist - een aantal pages verwijderd en enkel nog de essentie online: een selectie van de meest relevante nieuwsitems 2002-2005, een uitgebreide selectie foto's van dezelfde periode, een heel aantal nuttige links en verder de samenstelling en de resultaten van het team vanaf 2002. Vanaf nu wordt ook nog enkel bericht over de zelf gereden races en zal de site meer dan vroeger een archief functie vervullen.


De eerste Club MET race van 2006 - 4 mei 2006

4 mei was prachtig ... om een aantal redenen. Het weer was mooi, warm en droog. Er waren zo goed als geen incidenten, geen enkele keer rode vlag en een zeer beperkt aantal valpartijen. En we hebben Thybo verslagen ;-) Finaal zijn we 22e geworden op 45 gestarte teams, wat één van onze beste resultaten ooit is.

Qua verslag zou ik een heel stuk van vorig jaar kunnen copy - pasten: wedstrijd met 2 piloten gereden (Sebas en mezelf), goede kwalificatie van Sebas met een 1:48 - goed voor een 30e startplaats, zeker in het begin vlotte constante tijden gereden (rond de 1:49, 1:50). Slechts één keer een paar seconden verloren in de pitlane, al de rest supervlot (thx, Linda). Halverwege de 2e van 3 sessies begon ik veel pijn in handen en polsen te krijgen en gingen de rondetijden omhoog, maar onze voorsprong op Thybo bleef bewaard. De laatste sessie was voor mij en deze keer was er pijn van in het begin die snel erger werd. Met nog een kwartier te gaan was ik ronduit slecht aan het rijden (bijna overal in andere versnellingen aan het rijden om toch maar niet te moeten schakelen) toen met nog 2 rondes te gaan Pieter voorbijkwam. Ik wist dat we in dezelfde ronde reden dus dat het voor de overwinning op Thybo ging ... en zo heb ik geleerd dat adrenaline de beste pijnstiller is die er bestaat. Plots kon het weer allemaal wel - ik had het gewoon niet voor mogelijk gehouden - en nog voor de laatste ronde ging ik Pieter opnieuw voorbij. Nu was het een kwestie van alles te geven en dat is gelukt: ik heb in die ronde een lage 1:47 gereden! Een nieuw persoonlijk record en de snelste ronde van de wedstrijd voor Banzai.

Het moet wel gezegd worden dat de baan sneller is geworden na de aanpassingen in het voorjaar dus zo spectaculair was het ook weer niet (maar wel in die omstandigheden!). Verder valt nog te melden dat Sebas heel de trainingen en wedstrijd met één achterband heeft gereden en dat was geen sinecure want het nieuwe asfalt vreet rubber, wat alle teams ook gemerkt hebben! Superprestatie van Sebas om met die band nog snel rond te gaan. Zelf heb ik voor het eerst de nieuwe slick van Pirelli geprobeerd en dat viel erg goed mee; enorm veel grip maar op Zolder was er na een uur het beste wel af.


Meer nieuws


Selectie 2005 - 2004     Selectie 2003 - 2002