Kerstgeschenk van Banzai Racing: een R1 helemaal gratis! - 20 dec 2003
R1
Echt waar! Deze prachtige R1 helemaal gratis, voor jou!

Wij wensen jullie allemaal een prettig kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar.



Lees verder om te weten hoe je de eigenaar wordt van deze R1.


Kawasaki Cup winnaars - 19 oktober 2003

In de Kawasaki Cup heeft Pieter Van Opdenbosch het gehaald, hij krijgt een Kawasaki ZX-12R als hoofdprijs. In de Yamaha Cup was algemene overwinnaar Marc Van Dorpe, wat hem een Seat Ibiza oplevert!

In beide cups lag de eindoverwinning tot vandaag nog open, wat aanleiding gaf tot de wildste geruchten in de paddock. Underdog (voor de hoofdprijs) in de Yamaha Cup was Sebastien Legrelle, met als populairste roddel dat hij Van Dorpe voor aanvang van de wedstrijd had aangeboden de hoofdprijs te delen, ongeacht de winnaar. Het spreekt vanzelf dat dit totaal onbevestigde geruchten zijn, maar het geeft wel aan hoe spannend de races waren. Een gelijkaardige rol (underdog en "slechterik" :-) was in de Kawasaki Cup toebedeeld aan Bart De Sloovere; deze zou (betalend) afpraken gemaakt hebben met andere piloten om hem door te laten en vooral Van Opdenbosch te blokkeren. Nogmaals; complete roddel!

Halverwege de wedstrijd (Kawasaki Cup) reden De Sloovere en Van Opdenbosch op kop, gevolgd door Thuy en Houman. Toen bij de volgende doortocht deze 2 groepjes van plaats gewisseld waren begon ik ook een mogelijk complot te zien! Wat als De Sloovere opnieuw voorbij Thuy en Houman zou geraken en Van Opdenbosch niet?! Dat zou exact de positie zijn die nodig was om De Sloovere de Cup te laten winnen ... Uiteindelijk heeft Thuy de wedstrijd gewonnen en is Houman in de laatste ronde gevallen. Qua bewijs van inzet kon dat voor beide ruimschoots tellen vind ik; niks complot dus.

Van doembeelden gesproken: bij de start van de Yamaha Cup ging het er zo chaotisch aan toe dat ik een herhaling van de noodlottige start in Zolder mogelijk zag! Legrelle (die net voordien de Supersport gereden had) arriveerde iets te laat op de grid voor de opwarmronde en mocht niet meer doorrijden. (Maar blijkbaar wel gewoon de op grid blijven staan?!) Toen al de piloten opgesteld stonden (en nadat er verschillende onder hen doorgeschoten waren, maw ze wisten duidelijk niet dat ze verondersteld werden te stoppen) begon Legrelle druk te gebaren naar de koersdirectie dat er nog een opwarmronde gereden moest worden. Die gebaarden terug dat dat niet het geval zou zijn ... waarop Legrelle de handen opstak om aan te geven dat hij niet wou starten. Een aantal andere piloten op de eerste rij deed hetzelfde (uit solidariteit met Legrelle of omdat de situatie onveilig werd, moeilijk te zeggen) en de koerdirectie zwichtte; er mocht nog een opwarmronde gereden worden en de race zou over 9 rondes gaan ipv 10. En nu komt het; voor zover ik kon zien (aan de pitmuur, pal voor de startlijn) werd deze beslissing enkel meegedeeld aan de piloten dmv handgebaren, ttz Legrelle gebaarde "achter zich" dat er nog een opwarmronde zou gereden worden. Dit gebaar werd door een aantal andere piloten nog verder gesignaleerd en dat was het.

Al de inters vooraan wisten duidelijk wat er aan de hand was maar wat met de juniors achteraan? Tenzij ik mij vergis is het exact dezelfde verwarring die in Zolder geleid heeft tot het ongeval in de opwarmronde waarin Alistair Thorpe het leven heeft verloren! Tot mijn grote opluchting is iedereen uiteindelijk goed gestart maar het is duidelijk dat sommige lessen nog steeds niet geleerd zijn.


Verslag Assen - 23 & 24 september 2003
Assen in de regen (Ninjagirl)
(Dirk) Op 23 september vond de laatste race voor dit seizoen van de Zomeravondcompetitie plaats op Assen. Voor mij was het eerste keer dat ik deel nam in de categorie S2, en ook de eerste keer dat ik Assen in de regen leerde kennen ...

Ik heb in de races een 12e en een 8e plaats behaald, goed voor een 9e plaats in het dagklassement. Een geslaagd debuut in de S2 wat mij betreft, maar racen in de regen op straatbanden ... ik zal er toch nooit echt aan wennen vrees ik.

Lees verder ...



Crash van het jaar ... - 10 september 2003
Zonder handen!
Stuart Vernon, een amerikaanse racer in het amateur circuit - en een kennis van Dirk - was recent betrokken in een spectaculair ongeval. Zie de foto's!

Stuart is degene die over de grond schuift maar let vooral op de andere "piloot". De man heeft er niet veel aan over gehouden maar staat sindsdien wel overal bekend als "Superman". :-)

Lees verder ...








"Mission accomplished" - Wedstrijdverslag Dirk
Zomeravondcompetitie (Assen) - 21 augustus 2003
Mission accomplished! (21/08/2003)
Op één week tijd zijn al mijn race ambities voor 2003 vervuld. Op maandag tijdens de laatste wedstrijd van de Club MET op Zolder een 1:49 gedraaid en dan nu op Assen mijn beste rondetijd verbeterd met maar liefst 2 seconden (nu 1:35) en 2 keer een 2e plaats behaald in de S1 categorie. Yes!!!

Voor deze Zomeravondcompetie racedag op Assen werd het Banzai Racing kamp (=mijn party tent en sponsorbord :-) opgetrokken samen met Brian van BH Racing. Eeuwige rivaal in de Club MET, maatje in de ZAC ... De opkomst voor deze dag was relatief laag (150 piloten) zodat de organisatie besloot om 3 races aan te bieden ipv de gebruikelijke 2 (net zoals dit jaar ook in Zolder was gebeurd). Het werden wel telkens races van 7 of 6 rondes zodat ik extra beducht was voor slechte starts (wegens achterstand moeilijk in te halen). Lees verder ...





Fantastische afsluiter seizoen Club MET! - 18 augustus 2003
Banzai Racing & sponsors (18/08/2003)
(Dirk) We hebben op Zolder een prachtige wedstrijd gereden, tevens de laatste van dit seizoen. Wat hebben we dan wel gepresteerd?

- We hebben een 15e plaats algemeen behaald, in de normale bezetting van het team (Pieter, Dirk, Henk).
- Onze sponsors waren aanwezig en hebben kunnen genieten van een spannende race en een lekkere barbecue.
- Dirk en Pieter hebben hun persoonlijke records verbeterd, nu resp. 1:49:98 en 1:50:01!
- Met een beste rondetijd in de wedstrijd - op naam van Henk - van 1:49:97 denk ik dat we aanspraak kunnen maken op de trofee van "meest homogene team"; drie beste prestaties binnen 4/100e van een seconde ...

Hartelijk dank aan de sponsors die dit alles mogelijk gemaakt hebben, aan de familie Van Loocke voor de catering (nen barbecue en veel bier dus) van de dag en aan de talrijk opgekomen vrienden en supporters voor de steun. Het doet echt deugd dat we uitgerekend vandaag onze beste wedstrijd tot nog toe hebben gereden, in jullie aanwezigheid.

Lees het verslag van Pieter ...         Lees het verslag van Dirk ...


Wedstrijdverslag Dirk - Zomeravondcompetitie (Assen) - 5 augustus 2003

Dirk heeft op Assen een 4e plaats behaald in het S1 dagklassement door in beide manches als 4e te finishen.
In de eerste race bleven de koplopers vlakbij maar het inhalen van gedubbelde piloten maakte dat ze niet meer konden worden ingehaald in een erg korte race die na 7 rondes werd afgevlagd. In de tweede race werd de goede plaats op de eerste rij van de grid verspeeld door een erg slechte start. Als 8e door de eerste bocht dus het was weer inhalen geblazen in een race van opnieuw slechts 7 rondes. Vier piloten voor hem waren al vrij snel ingehaald maar de koplopers waren buiten bereik.

Lees verder ...


Wedstrijdverslag 1000km van Zolder (Club MET) - 28 juli 2003

(Dirk) Een 34e plaats algemeen op 60 teams is zeker niet slecht. Degelijk werk in de pit (met slechts af en toe een schoonheidsfoutje), consistentie op de baan (maar zonder persoonlijke records te breken)... Is er dan verder geen nieuws te melden? Toch wel; we zijn voor al onze "concurrerende teams" gefinished. Spazio ladies (37), HZ Racing (22) en BFET (199). Maar hoe: bij de Spazio ladies heeft Natasha haar sleutelbeen gebroken in een valpartij en bij HZ Racing is "geheim wapen" Hans Knoppers al na een paar rondjes onderuit gegaan (moto niet meer te herstellen). Erger nog, in de laatste ronden van de wedstrijd is vaste piloot Hans Zweedijk vrij zwaar gevallen.

Het aantal valpartijen was trouwens niet te tellen; Kawa boys Koen De Wever, Hans Jacobs, Stevie ... en vele anderen.
En dan ook nog Arno Slabbekoorn. Ik kende deze piloot niet persoonlijk en het zal er ook nooit meer van komen. Alweer een dodelijk race ongeval op Zolder ... Toen Ronny Vanhee en Ivan Batens eerder dit jaar resp. in Oostende en Raalte om het leven kwamen dacht ik bij mezelf: stratencircuits. Toen eind mei een Nederlandse vrij rijder omkwam in Zolder dacht is: da's pech hebben; jaaaaren niets aan de hand en dan dit jaar, net als vorig jaar, toch opnieuw een dodelijk ongeval op Zolder. Toen dan vorige week Alistair Thorpe stierf in een crash op Zolder, in de opwarmronde van de Yamaha Cup, kreeg ik een behoorlijk onbehaaglijk gevoel. En na vandaag weet ik het gewoon niet meer. Laat ons eerlijk zijn; Zolder is geen veilig circuit voor motorrijders, er zijn te veel gevaarlijke punten. Assen is (veel) beter en Zandvoort is nog slechter ... maar Zolder is niet veilig genoeg. Het zit hem zeker niet alleen in de toestand van de baan, de uitloopstroken zijn op een (heel) aantal plaatsen gewoon niet groot genoeg.

Vicky I, Vicky II en Thomas: bedankt voor de hulp in de pitbox; het was meer dan welkom.


Verslag race weekend Zolder (update) - 19 & 20 juli 2003

(Dirk) Laten we maar met het goede nieuws beginnen: Koen De Wever heeft de Kawasaki Cup wedstrijd gewonnen! Koen had zaterdag in de kwalificatietraining - als enige - reeds een 1:43 gereden, dus dat het er in zat wisten we wel. Maar toch ... ik had post gevat aan de Jacky Ickx bocht (mijn vast punt voor het weekend) en in de eerste ronde zag ik Koen pas doorkomen op de 6e plaats. Het werd dus een inhaalrace met gemiddeld één gewonnen plaats per ronde. De Sloovere en Van Opdenbosch gingen vrij gemakkelijk voor de bijl, enkel Kenny Thuy kon weerwerk bieden. Maar in de voorlaatste ronde was het toch zover; Koen aan de leiding om ze niet meer af te staan. Feestje bouwen!

Maar niet voor ondergetekende; gans het weekend geplaagd door een keelontsteking met zware koortsaanvallen. En daarmee zijn we aan het minder leuke nieuws begonnen: in de opwarmronde van de Yamaha Cup is een zwaar ongeval gebeurd op ongeveer 100m voor de Jacky Ickx bocht waarbij Alistair Thorpe is omgekomen. Alweer een dode op Zolder.

Op de website van Tom Vanlandschoot stond een nieuwsitem dat volgens mij de schrijnende situatie op Zolder heel correct aankaart. Klik hier voor een locale copie van het item.

Soms merk je ook dingen waar je je vragen bij stelt ... na elke opwarmronde kwamen er minstens 2 voertuigen achter de piloten. In de Jacky Ickx rijden die meestal over de "verbindingsstrook", waarmee je de bocht eigenlijk volledig afsnijdt. Geen probleem, ware het niet dat die de baan terug op komen in de achterste hoek van de bocht, die altijd al gekend is voor de vuiligheid die daar op de baan ligt. En zo zag je die voertuigen dus keer op keer een serieuze wolk zand op de ideale lijn blazen. In plaats van dan gewoon eerst dat stuk van het parcours grondig te kuisen.

De piloten in de Superstock en de Supersport zorgden voor spektakel, iets te veel zelfs want beide races werden afgevlagd met rood. Ik onthoud vooral de opmars van Legrelle in de Supersport; prachtig om te zien, McPherson voorbij gegaan en volgens mij was hij op weg naar Daemen met een kans om het te halen. En dan kwam de rode vlag ...

Even terug naar het triviale nieuws: het onderlinge niveauverschil van de piloten vh vrij rijden was een ramp. Ik moet echt eens afleren om me voor dit soort dagen in te schrijven. Ik heb enkel de eerste twee sessies gereden. Ook nog een "bedankje" aan Gigi voor al de miserie die ze me heeft bezorgd om de paddock binnen te geraken, zonder Hans stond ik daar waarschijnlijk nu nog aan de "Welcome". (Oh ironie ...)


Wedstrijdverslag Dirk - Zomeravondcompetitie (Zolder) - 4 juli 2003
Dirk op Zolder (04/07/2003)
Dirk heeft op Zolder een 3e plaats behaald in het S1 dagklassement, na een erg spannende finale wedstrijd waarin hij de 2e plaats wist te veroveren. De eerste 2 wedstrijden van de dag waren minder succesvol (resp. 6e en 7e plaats) maar aangezien de finale wedstrijd dubbele punten oplevert stond Dirk dit jaar voor het eerst weer op het podium. Hij heeft ook zijn persoonlijke beste tijd op Zolder verbeterd, nu 1:50:77.

Het is echter niet gemakkelijk geweest ...
Na de vrije training 's ochtends, op een half natte baan, had Dirk de snelste tijd gereden. Dat zag er dus goed uit. In de kwalificatietraining, in de regen, werd dat een 4e tijd, nog steeds goed voor een plaats op de eerste rij van de grid. Aangezien Dirk zich hier een beetje had ingehouden (geluidsperikelen in een recent verleden ...) zag alles er goed uit, zij het wel dat de achterband een paar keer lichtjes de neiging had om uit te breken.

In de eerste race - ook in de regen - maakte Dirk niet bepaald "optimaal gebruik" van zijn plaats op de eerste startrij, om niet te zeggen dat in de eerste linkse het volk hem om de oren kwam gevlogen en dat hij in de kanaalbocht ongeveer op een 10e plaats lag. De eerste piloten voor hem waren vrij snel terug ingehaald maar toen begon de miserie ...

Lees verder ...


Wedstrijdverslag Brands Hatch (Kawasaki Cup) - 23 juni 2003

(Dirk) Op 20-21-22 juni werd in Brands Hatch een wedstrijd gereden van het British Superbike kampioenschap, met in het voorprogramma wedstrijden voor oa. het British Supersport, National Superstock en ... de Belgische Kawasaki ZX-6RR Cup! Koen De Wever heeft een uitstekende 5e plaats behaald, alhoewel er zelfs meer had ingezeten.

Lees verder voor een uitgebreid wedstrijdverslag ...


Trainingsverslag Zolder - 15 juni 2003
Dirk - MotoAcXtion (14/06/2003)
(Dirk) Ik ben op 13 en 14 juni gaan trainen op Zolder. De 14e was erg leuk voor een aantal redenen (zie verder) maar over vrijdag de 13e kunnen we kort zijn; geen echt goede tijden gereden en mijn eerste geluidsovertreding ooit opgelopen. Het was erg lang geleden maar er werd op Zolder opnieuw met transponders gereden, zij het dan enkel om de geluidsovertredingen vast te stellen. Met "succes" dus ... Ik begrijp er geen barst van. Aan mijn moto is niets veranderd sinds ik begin dit seizoen bij wijze van test opzettelijk zo dicht mogelijk voorbij de (bemande) geluidsmeting ben gereden aan een zo hoog mogelijk toerental. Herhaaldelijk. Nooit een overtreding en nu dit; dat belooft voor de rest van het jaar.

Lees verder ...








Schitterend resultaat voor Banzai Racing! (update 2) - 3 juni 2003
Xavier Katelijne
Banzai Racing heeft in de 4 Uren van Zolder (Club MET) op 2 juni een 16e plaats (algemeen klassement!) behaald op 53 gestarte teams. Hoe hebben ze dat geflikt? Een aantal zaken ... Eerst en vooral was er de deelname van (een bloedsnelle) Xavier van Sax Racing als gastrijder. Verder de uitstekende prestaties van de vaste piloten, gecombineerd met het tactisch plannen van de race sessies ifv. de piloten. Geen fouten gemaakt bij de rijderswissels! En last but not least ... een fantastische helper in de pitlane (dank u Katelijne!)

Lees verder ...







Trainingsverslag Zolder - 19 mei 2003
Dirk op Zolder - 19/5
(Zolder, 19 mei, Dirk) Populair word je dus niet als je bij de inschrijvingen luidop mompelt dat "het al lang had moeten regenen" :-) Gezien de weersvoorspelling had ik de avond voordien reeds de velgen met regenbanden op de moto gemonteerd en ik was niet van plan die er nog af te halen voor hooguit één droge sessie. Voor mij kon het dus niet snel genoeg beginnen regenen ... en nog voor de middag werd ik op mijn wenken bediend. Eindelijk een echte regentraining. Aangezien ik nog nooit op regenbanden gereden had was ik best benieuwd of ik ook mijn knietje aan de grond zou kunnen rijden in de regen. Ja hoor, geen probleem. Volgens mijn laptimer draaide ik rondjes van 2:06 wat blijkbaar nog niet echt spectaculair is. He, het was nog maar de eerste keer ...
Verder nog wat nieuwe vrienden gemaakt, waaronder Xavier (ed2006: Sax Racing; niet langer actief), en wat stukken van de moto verloren. Het rare stuurgedrag op het einde van de tweede sessie bleek een gevolg van het loskomen van de stuurdemper (één bevestigingsstuk kwijt; niks demping meer). On the spot gerepareerd en vervolgens een bout van de uitlaatdemper kwijt ... dat heb ik zelfs pas achteraf gemerkt. Ik had initieel een beetje schrik dat de regenbanden erg snel zouden slijten maar aangezien ik pas ben beginnen rijden toen de baan echt goed nat was viel dat best mee. Geslaagde training!


Trainingsverslag Assen - 17 mei 2003
Dirk op Assen - 16/5
(Assen, 16 mei, Dirk) Gisteren een uitstekende training op Assen gereden! Sinds de race van afgelopen maandag heb ik het gevoel dat ik plots vlotter rij - soepeler en ook sneller.
Het is alsof "het knopje" duidelijk een beetje verder gedraaid is. Wie zelf op circuit rijdt weet wat ik bedoel ...

Lees verder ...





Prima tweede race voor Banzai Racing - 13 mei 2003
Dirk op Zolder - 12/5
Banzai Racing heeft op 12 mei een erg mooie race gereden en is geëindigd op een 31e plaats algemeen (op 53 gestarte teams). Alle piloten van het team hebben een nieuwe persoonlijke beste tijd op Zolder gereden; voor Dirk en Pieter is dat nu 1:51 en voor Henk 1:49. Zie ook resultaten voor de volledige uitslag, klassement en individuele rondetijden van het Banzai Racing team.

Lees verder ...




Mini websites Webco - 15 april 2003
Interesse in een betaalbare mini website voor je racing team?

(ed2006: niet langer actief) "Ga naar de home site van de Club MET teams om dit aanbod van Webco voor Club MET piloten in detail door te nemen. Zoals je trouwens kan merken heeft Webco zijn standaard design (gedeeltelijk) gebaseerd op deze site.
Ga maar eens kijken naar de *voorbeeldsite*! TODO


Mooi resultaat in eerste race voor Banzai Racing - 8 april 2003

Banzai Racing heeft op 7 april een prima 32e plaats behaald (op 55 gestarte teams) tijdens de eerste Club MET race (endurance) van het seizoen. Zie ook resultaten voor de volledige uitslag, klassement en individuele rondetijden van het Banzai Racing team.

Gastrijder Henk heeft de beste tijd voor het team (1:50) gerealiseerd. Dirk heeft zijn persoonlijke beste tijd verbeterd (nu 1:52) en Pieter heeft naast een nieuwe beste tijd (1:53) ook een erg regelmatige en consistent snelle race gereden (trouwens zijn eerste race ooit!).

We hebben ook voor het eerst gebruik gemaakt van bandenwarmers, wat echt een enorm voordeel betekent - al was het maar voor het vertrouwen waarmee je onmiddelijk de baan op kan gaan. Het enige nadeel is wel dat bij een "onverwachte" pitstop tijd wordt verloren om de bandenwarmers te verwijderen - zoals we hebben mogen ondervinden toen Dirk met een afgebroken steunplaatje voor het remvloeistofreservoir binnen moest komen voor reparatie ... en dan 2 rondes later nog eens toen ook Henk opnieuw binnen kwam met een defect! Deze pitstops hebben ons best wat tijd gekost maar afgaande op de einduitslag heeft dit ons hoogstens 3 plaatsen gekost. (Je kan het verloop van de race - inclusief de al dan niet haperende pitstops - goed volgen adhv de individuele rondetijden.) De eerste 30 teams reden trouwens allemaal sneller dan 1:50, wat toch een idee geeft van het niveau van deze competitie ...

Verslag Pieter


Mysterie opgelost! - 1 april 2003

Torleif wordt ingehaald Het nieuwe nummer van Moto73 ligt nu reeds enkele dagen in de winkel en bevat een vrij mysterieuze foto (p.13). Hierop is nog net te zien hoe - tijdens de 600 cc groepstest - testrijder Torleif Hartelman (ex-SuperSport Kampioen Nederland) op het punt staat ingehaald te worden door een "onbekende rijder", die door ingewijden wordt omschreven als "een grote belofte wiens identiteit momenteel niet kan worden vrijgeven". Vanzelfsprekend brandde de controverse los ( www.wieisdieman.nl , www.newrossi.com , ...) en de spanning nam toe.

Banzai Racing wist de originele foto's (Luc Verbeke) van deze testsessie op Le Luc te bemachtigen waarop duidelijk te zien is wie deze piloot wel is. (Klik op de foto!) Namen van de betrokkenen en plaats van het gebeuren zijn volledig accuraat, versie van de feiten niet helemaal ;-) (let op de datum!)



Verslag trainingsstage Le Luc (Dirk) - 28 feb 2003

De stage in Le Luc is prima verlopen: donderdagavond tegen een uur of elf zijn we (Koen, Sebas, Ollie en ikzelf) vertrokken. Veel beter weer onderweg dan vorig jaar; koud maar nergens neerslag. lees verder


Persaandacht voor Banzai Racing - 9 feb 2003

"Motorlife" vond het een goed idee om ons te interviewen. (Wij ook!) Bekijk het artikel *hier* TODO; take local copy ...


Kalender Zomeravondcompetitie - 14 jan 2003

De kalender voor de Zomeravondcompetitie (Nederland) is bekend! Vier wedstrijden op Zandvoort, één op Zolder en drie (!) op Assen. Dirk neemt individueel deel aan deze sprintcompetitie, behalve voor de wedstrijden op Zandvoort.

dinsdag 22 juli 2003 - Zolder
dinsdag 5 augustus 2003 - Assen
donderdag 21 augustus 2003 - Assen
dinsdag 23 september 2003 - Assen

Een aantal crashes op Zandvoort vorig jaar hadden tot gevolg dat de betrokken piloten ernstig gekwetst raakten, wat grotendeels te wijten was aan de gebrekkige veiligheidsinfrastructuur van het circuit. Ook de organisatie van de ZAC is zich bewust dat het circuit in zijn huidige vorm niet echt geschikt is voor motorraces. Alhoewel Zandvoort het "thuiscircuit" is van de ZAC werd voor 2003 gelukkig toch geopteerd om meer wedstrijden op verplaatsing te rijden.

Dirk behaalde vorig jaar zijn eerste successen op Zolder (1e en 3e plaats) en op Assen (8e en 6e plaats) in de categorie S0 (beginnersklasse). Vlak voor het einde van het seizoen 2002 werd echter overgestapt naar de categorie S1, (waar behoorlijk wat sneller wordt gereden) zodat het zeker niet evident zal zijn om ook in deze categorie te scoren.


Website - 20 okt 2002

Nu het seizoen voorbij is is er eindelijk tijd om een website op te zetten. Dus bij deze is de website van het Banzai Racing team een feit!


[Terug naar hoofdpagina]