De 1000 km van Zolder - 10 aug 2005

De voorlaatste endurance wedstrijd van het Club MET seizoen is geëindigd met een "overwinning" voor Banzai Racing! Niet dat we eerst over de streep zijn gegaan, ook niet in de klasse 600, we zijn zelfs algemeen "maar" 32e geworden (op 54 gestarte teams). Maar Thybo racing was 33e ... op 0.4 seconden na ons ;-)))))

In de 3 vorige wedstrijden was het niet gelukt maar nu dus wel, en het was een fel bevochten maar eerlijk duel. In de vorige wedstrijd hadden we nog geprobeerd "geheim wapen" Koen De Wever in te zetten maar zelfs dat was mislukt. Aangezien er van die vorige wedstrijd nooit een verslag is geweest misschien eerst even terug naar 25 juli ...

Lees verder ...






Tweede wedstrijd Club MET - Zolder - 23 mei 2005
Sebas, Dirk, Tom
De tweede wedstrijd was ... incidentrijk. Een 34e plaats is niet geweldig maar als je ziet hoeveel pech we hebben gehad ...! First things first ... Voor deze wedstrijd was onze gastrijder Tom Hemmerijckx die voordien nog zo goed als nooit op Zolder had gereden en er absoluut het beste van wou maken. Vaste piloot van dienst Sebas nam de start en kwam goed weg ... om na 7 ronden al terug binnen te komen wegens een code rood. Sebas was zeer goede tijden aan het draaien (1:49) en verbeterde na deze onderbreking zelfs zijn persoonlijke beste tijd met een 1:48, tevens de beste rondetijd voor Banzai Racing in de wedstrijd. Niet lang nadien kreeg hij echter een zwarte vlag en er werd besloten van deze doorkomst dan maar gebruik te maken om Dirk te laten overnemen. Vastbesloten om ook goede tijden te draaien vloog Dirk erin en draaide bijna constant 1:50 ... tot na 10 rondes plots een piloot hem uitremde voor de Rode Kruis bocht en vervolgens in de bocht zelf onderuit ging. Dirk wist de piloot nipt te ontwijken maar de gevallen moto knalde tegen zijn linkervoet. Lees verder ...





Eerste wedstrijd Club MET - Zolder - 25 april 2005

Banzai Racing heeft zijn eerste wedstrijd in de nieuwe bezetting gereden! Na het verdwijnen van Pieter als vaste piloot bestaat Banzai Racing nu uit Sebas Decrits en Dirk Jacobs. Sebas en Dirk rijden vrij gelijke tijden wat maakt dat het team mooi homogeen is. Alhoewel de prestaties van Sebas wel laten vermoeden dat Dirk zich zal mogen reppen ... Sebas had de laatste keer op Zolder gereden in 2003 maar draaide na amper 2 uur trainingstijd wel vlot 1:50!

Met het (voor 2005) wegvallen van de Spazio ladies leek het alsof Banzai Racing zijn belangrijkste "tegenstander" kwijt was, maar gelukkig vallen er miraculeuze wederopstandingen te noteren :-) Pieter - die "waarschijnlijk geen Club MET meer ging rijden" - is teruggekeerd met het Thybo racing team, met Arne en James. Voila; tegenstanders! Lees verder ...






Eerste training seizoen - Zolder - 14 april 2005

De eerste training van het seizoen was prima! Ondanks het slechte weer in de rest van het land was het in Zolder kurkdroog, en de ganse namiddag zelfs zonnig. De training was een zgn "donderdagtraining", een nieuw concept van de MSSZ waarbij zowel licentiehouders als snelle vrij rijders (apart) de baan op gaan voor een dag zonder geluidsbeperkingen!

Verder was ook Werner Daemen aanwezig voor de individuele opleidingen, maar de man en zijn team staan eigenlijk klaar met goede raad voor iedereen die het vraagt. Nieuw is ook de aanwezigheid van een technische dienst op alle dagen van de MSSZ, wat toch echt een toegevoegde waarde is. Zelf heb ik bv netjes een band opgereden in de eerste twee sessies en voor de namiddag een nieuwe gestoken. Erg handig, tenzij je zelf graag met bandenijzers werkt ... ik niet. Lees verder ...




"De plakker" - 10 november 2004

GP750 Ik heb in een oude doos op de zolder deze plakker terug gevonden en ik werd nieuwsgierig ... Dat er ooit een circuit was geweest in Nijvel wist ik wel, maar dat daar effectief een wedstrijd in een GP wereldkampioenschap was gereden? En zo ben ik beginnen googelen ... 1 uurtje werden er een paar en intussen heb ik er een paar avonden research op zitten. Ik vind het meer dan de moeite om hetgeen ik geleerd heb te delen aangezien die plakker een evenement aankondigt waarrond eigenlijk een heel verhaal hoort, in een periode waarin de motorsport fundamenteel van aanzien veranderde ... Lees verder ...





Banzai Racing team nieuws - 23 oktober 2004

(Dirk) Voor 2005 zal het team grondig van samenstelling veranderen!

Gastpiloot Sax zal er niet meer bij zijn aangezien hij voorlopig stopt met racen, oa door het beginnen in een nieuwe superdrukke job. Sax was de laatste jaren een vaste waarde in verschillende merkencups (BMW Bowercup, Yamaha Cup, Kawasaki Cup) maar voor ons natuurlijk vooral een grote toegevoegde waarde in de Club MET. We zullen hem en Katelijne verdorie nog hard missen volgend jaar! Katelijne

De grootste verrassing is echter het verdwijnen van Pieter, die niet stopt met racen maar wel stopt met de Club MET. Aangezien het rijden van het Club MET kampioenschap nog steeds het hoofddoel van Banzai Racing is rijden wij dus volgend jaar niet meer samen. Concrete alternatieve plannen heeft Pieter nog niet alhoewel deelname aan de Bikers Cup tot de mogelijkheden behoort (vooropgesteld dat dit doorgaat uiteraard).

De vraag is trouwens ook welke alternatieven voor het BK er volgend jaar verder nog zullen zijn ... In België zal er geen enkele merkencup meer overblijven; voor zover ik weet zijn er enkel vage plannen voor één enkele "4-merkencup". In Nederland is het al niet veel beter meer: de Zomeravondcompetitie reed in 2004 nog bijna enkel op Zandvoort en voor de KNMV Cup Sebas zijn er plannen om deze samen te voegen met het ONK (wegens de mager gevulde grids voor de ONK wedstrijden). Afwachten dus maar echt rooskleurig ziet het er allemaal niet uit ...

Maar er is nog goed nieuws ook! In 2005 zal Banzai Racing meer dan waarschijnlijk versterkt worden door Sebastien Decrits (foto) die dit jaar in de Kawasaki Cup heeft deelgenomen. Sebas startte als rookie en wist zich doorheen het seizoen sterk te verbeteren. Sebas was ook lang voor dit jaar al een trainingspartner van Koen De Wever. Met Blankenbergenaar Sebas blijft de West-Vlaamse inbreng in het team verzekerd!




Laatste Wedstrijd Club MET - Zolder - 28 september 2004

(Dirk) Voor de laatste wedstrijd van de Club MET van dit jaar had onze derde piloot Sax in extremis forfait moeten geven en dus hebben Pieter en ik de klus alleen geklaard. Door een ongelukkig toeval hadden we ook helemaal geen helpers mee en werd het dus een do-it-yourself dagje. Dat dagje is trouwens geëindigd met een 29e plaats, wat gezien de omstandigheden best meevalt.

De training in de voormiddag werd grotendeels op een natte baan gereden en ook bij de start lag de baan nog vrij nat, wat Hans Van de Ven deed besluiten de race niet met een Le Mans start te laten aanvangen. De vliegende start - door Pieter genomen - verliep zonder problemen maar de rijderwissels waren een beetje behelpen: "Wanneer komde binnen?", "Kweenie, tzal van de baan afhangen", "Ha, zijde daar?", ... om maar te zeggen dat we een beetje meer tijd kwijt zijn geraakt dan normaal het geval is :-) Lees verder ...


Kawacup: Overwinning Koen De Wever! - 12 september 2004

In de voorlaatste wedstrijd van de Kawacup op de Nurburgring heeft Koen de overwinning gepakt! Voor de eerste keer dit seizoen is Depoorter verslagen in een rechtstreeks duel. Voor de eindoverwinning in het klassement maakt het geen verschil meer aangezien Depoorter tot hier toe een perfecte reeks overwinningen had en 2 uitslagen mag laten vallen volgens de scratch regels. Psychologisch is het echter een belangrijke opsteker voor Koen en ook zijn de 2e en 3e plaats nog binnen bereik.

Thuy en Verschueren - resp 2e en 4e in de wedstrijd - zijn nog steeds in de running en Deridder liet met een 3e plaats zien dat hij in de top thuishoort. Xavier Lemoine behaalde een 9e plaats en Sebas Decrits een 17e. Depoorter werd uiteindelijk 6e, na Vanopdenbosch die zijn goede vorm van vorig jaar dit seizoen nooit opnieuw haalde.


Wedstrijd Club MET - 16 augustus 2004

(Dirk) We hebben een erg mooie wedstrijd achter de rug en dit om een heel aantal redenen. Eerst en vooral omdat we 23e eindigden nadat ik de start genomen had en er in geslaagd was na 1 ronde laatste te rijden. Een "Le Mans" start is gewoon mijn ding niet zullen we maar zeggen ... In feite vind ik het gewoon niet de moeite om in de eerste ronde te veel risico te nemen in een endurance wedstrijd van 4 uren. (Na de eerste sessie waren er trouwens al een heel aantal plaatsen opnieuw goed gemaakt!)

Verder was het onze sponsordag; bijna al onze sponsors waren aanwezig en hebben kunnen genieten van een spannende race, een lekkere barbecue etc ... Op het moment dat de foto genomen werd waren er spijtig genoeg al een paar vertrokken. Lees verder ...








Wedstrijd Zomeravondcompetitie op Assen (Dirk) - 5 augustus 2004

Eindelijk mijn eerste sprintwedstrijd van het seizoen! De kalender van de ZAC was voor mij de magerste van de afgelopen jaren aangezien er slechts 2 wedstrijden niet op Zandvoort plaats vinden. In het begin van het seizoen was ik nog in een heftig debat verwikkeld met de organisatoren over mijn reden om niet meer op Zandvoort te rijden. Ik stelde - en stel nog steeds - dat de snelle "Bosuit" bocht levensgevaarlijk is door het totale gebrek aan uitloopruimte. Wie vindt dat Zolder "een echt autocircuit" is moet eens naar Zandvoort gaan: het kan altijd erger ...

Een paar weken geleden heb ik trouwens spijtig genoeg gelijk gekregen. Na verschillende erg zware ongevallen in de laatste jaren - steeds in die bocht - is er nu ook een piloot overleden aan de gevolgen van een crash in de vorige ZAC wedstrijd. En dus wacht ik elk seizoen tot er op Assen of Zolder wordt gereden. Lees verder ...





Wedstrijd Club MET - 1000 km van Zolder - 27 juli 2004

Voor de 1000km was Banzai Racing weer compleet, ttz Sax was opnieuw van de partij. Niet min aangezien hij recht vanuit Dijon kwam waar hij op zondag in de Kawasaki Cup een 6e plaats had behaald. Zonder onze Sax hadden we in de trainingen op zondag een 51e plaats op de grid gehaald met een tijd van 1:53 ... gene vette dus. Gelukkig ging het in de wedstrijd veel beter. Pieter heeft de start genomen en draaide al snel lagere tijden. Aangezien Sax nog druk bezig was met de moto om te bouwen (originele uitlaat, Pirelli banden, startnummers, ...) hebben Pieter en Dirk het grootste deel van de voormiddag gereden en in die tijd al heel wat plaatsen goed gemaakt. Lees verder ...


Wedstrijd Club MET Oschersleben - 20 juli 2004

Verslag Pieter: Lang geleden dat we nog eens zelf voor nieuws zorgden op de site (Dirk zorgt meestal voor de interessante inhoud) dus een verslagje van de laatste maand. Na de eerste wedstrijd was ik niet echt tevreden over mijn eigen prestatie dus had ik me voorgenomen om nog een paar circuitdagen extra te doen en ook nog een beetje te werken aan de fysiek in het algemeen. Zo gezegd zo gedaan, nog een dag gaan rijden in Francorchamps met Kristof en dan nog eens trainen op Zolder met Mario en Alain. Beide dagen een redelijk tempo gereden dus tevreden terug naar huis kunnen gaan. Wat de fysiek betreft: de zondag gaan lopen, eenmaal per week gaan spinnen en af en toe eens gaan zwemmen. Jammer genoeg moet Vi van de gynaecoloog plat liggen ondertussen (voor zij die het dus nog niet wisten, wij verwachten ons eerste kindje rond 30 september) dus kan zij niet meer mee gaan zwemmen en ook niet meer mee op circuit! De voorbereiding van Oschersleben is dus goed verlopen, nu nog hopen op een redelijke wedstrijd!     Lees verslag Pieter verder ...

Verslag Dirk: Mijn allereerste wedstrijd in de Club MET was in 2002 op Oschersleben en ik vroeg me af of ik het circuit snel opnieuw zou leren kennen. In alle eerlijkheid; dat viel tegen. Oschersleben is een erg technisch circuit en het heeft toch een paar sessies gekost alvorens ik het opnieuw in de vingers had. Tegen half twaalf - dus naar het einde van de gechronometreerde sessie - was ik helemaal klaar om te proberen ons nog een paar plaatsjes naar voren te laten opschuiven (ttz Pieter had de beste tijd neer gezet; 1:48) maar een rode vlag maakte al snel een einde aan die hoop; de trainingen zaten er op om 11:35h ... grrr     Lees verslag Dirk verder ...


Kawasaki Cup - Brands Hatch - 21 juni 2004

John Reynolds Het afgelopen weekend was de Kawasaki Cup te gast op Brands Hatch, in het kader van het British Superbike kampioenschap (BSB), traditioneel één van de meest prestigieuze wedstrijden op de kalender. En voor deze wedstrijd stond er ook vrij veel op het spel, zowel voor de piloten als de organisatie. Zouden er voldoende piloten opdagen om te mogen starten? Zou er "een goede indruk" worden nagelaten door de Cup, zoals nieuwe BSB organisator Dorna als voorwaarde had gesteld om de wedstrijd op Donington later dit jaar te laten doorgaan? Zou eindelijk eens iemand Depoorter van de overwinning kunnen houden?

Lees verder ...






Wedstrijd Club MET (Zolder): Wisselvallig ... - 1 juni 2004

De race op 31 mei was voor Banzai Racing ... wisselvallig. Net als het weer. De eerste uren van de race heeft het regelmatig even geregend, net genoeg om delen van de baan nat te leggen maar niet genoeg om alles echt doornat te maken. Dit had als gevolg dat er dus in de pitboxen druk regenbanden werden omgelegd die dan 10 minuten later er weer af werden gehaald etc ... Beetje frustrerend allemaal: niets zo erg voor de pitcrews als dit weer!

De weersomstandigheden waren natuurlijk voor alle teams dezelfde maar ons heeft het toch wel erg parten gespeeld, meer bepaald in de laatste 5 minuten van de wedstrijd!

Lees verder ...





Verslag Training Club MET (Zolder) - 22 mei 2004

(Dirk) Tijdens het vrij rijden van 22 mei was één groep volledig voorbehouden voor de piloten van de Club MET. Hier lag het tempo dus vrij hoog, wat garant stond voor een echte wedstrijdvoorbereiding. Alhoewel ik toch hoop dat de wedstrijd niet dezelfde weg opgaat ... Reeds in de eerste sessie was er een massale valpartij na de Sacramentsheuvel waarbij ondergetekende ook onderuit gegaan is.

Bij de doortocht aan de chicane, waar ik vrij alleen reed, werd de rode vlag getoond. Ik ging dus van het gas af en de heuvel op aan een "binnenrijden tempo"; vlot maar niet overdreven snel. Toen ik bovenaan de heuvel kwam wist ik niet wat ik zag: 9 (negen!) wrakken en piloten verspreid over de baan en op het gras, waarbij één moto compleet op de ideale lijn. Lees verder ...





Werner Daemen Racing School - 13 mei 2004

Werner & Dirk (13/05/2004) (Dirk) Ik heb vandaag op Zolder de WDRS cursus gevolgd en het was supergoed. Voila, dat noemen ze met de deur in huis vallen :-) Ik heb in de afgelopen jaren al heel wat opleidingen gevolgd (M&T circuitopleiding, MSSZ Niveau 2 (3x), MSSZ A.R.T. (aka Niveau 3), TOMS cursus Nederland, Bikers' School Francorchamps, ...) dus ik kan wel even vergelijken me dunkt. Waarom was deze cursus nu zo veel beter?

Er zijn slechts 2 cursisten per dag wat maakt dat dit de enige cursus is die een claim als "persoonlijk onderricht" ook werkelijk kan waarmaken. Meer dan de helft van de tijd die je op circuit rijdt heeft Werner perfect gezien hoe je gereden hebt en de feedback nadien is dan ook navenant: precies, volledig en correct. Ik heb vandaag op 2 uur tijd meer zinnige dingen gehoord over mijn rijstijl dan in alle voorgaande opleidingen samen. Het is een beetje vanzelfsprekend gezien zijn palmares, maar Werner is dus qua ervaring alleen al gewoon de beste instructeur die je kan hebben. Lees verder ...





Verslag Kawasaki Cup Nurburgring - 12 april 2004

De Kawa cup was deze keer te gast op de Nurburgring, in het kader van de Nederlandse KNMV cup. En dus niet bij een nationale competitie, zoals bij de meeste wedstrijden het geval is; bv FFM - Frankrijk, BSB - Groot-Brittanië, ...
We vermelden het expliciet omdat het nogal grote gevolgen heeft gehad op het wedstrijdverloop!

Lees verder ...








Verslag Kawasaki Cup Magny Cours - 29 maart 2004

Het nieuwe seizoen voor de Kawa Cup is van start gegaan op Magny Cours. De toppers van vorig jaar Van Opdenbosch en De Sloovere zijn er niet meer bij maar de meeste sub-toppers nog wel. Thuy, De Wever, Deridder, Volon, ... ze zien het allemaal wel zitten voor dit jaar. De revelatie bleek echter Depoorter te zijn, vorig jaar nooit spectaculaire resultaten maar nu op Magny Cours veruit de snelste in de kwalificatietrainingen. Ook bij de nieuwkomers een paar snelle jongens zoals Lemoine en Van Vossel.   Lees verder ...


[Terug naar hoofdpagina]