Wedstrijdverslag Dirk - Zomeravondcompetitie (Assen) - 5 augustus 2003

Dirk heeft op Assen een 4e plaats behaald in het S1 dagklassement door in beide manches als 4e te finishen.
In de eerste race bleven de koplopers vlakbij maar het inhalen van gedubbelde piloten maakte dat ze niet meer konden worden ingehaald in een erg korte race die na 7 rondes werd afgevlagd. In de tweede race werd de goede plaats op de eerste rij van de grid verspeeld door een erg slechte start. Als 8e door de eerste bocht dus het was weer inhalen geblazen in een race van opnieuw slechts 7 rondes. Vier piloten voor hem waren al vrij snel ingehaald maar de koplopers waren buiten bereik.

Dirk op Assen (05/08/2003)
(Dirk) Bij aankomst in Assen heb ik al onmiddelijk een paar piloten leren kennen die ik voordien enkel kende van het motor-forum. (Oa. Albert van V-racing) Aangezien het voor het eerst niet gelukt was om een pitbox te delen even stroom gevraagd bij de buren en het tentje opgezet in de paddock. Later op de avond kwam ook Iwan (Powerbikes) aan. Op tijd naar bed en 's ochtends een koffietje gezet terwijl Iwan mij mee ging inschrijven (laaaaange wachtrij). Da's dus het goe leven he ;-)

De motor was na een testsessie op Zolder vorige week al helemaal in orde (nieuwe banden, nieuwe remblokken en nieuwe ketting; allemaal net ingereden) dus niks geen voorbereidend werk meer. Ik was ingeschreven in de S1 klasse dus nog ruim tijd voor de eerste (vrije) training. Toen ik eind vorig jaar de overstap maakte naar de S1 had ik in de laatste race - ook op Assen - geen spectaculaire plaatsen behaald. Intussen rij ik natuurlijk ook best wat sneller en na de wedstrijd op Zolder van vorige maand was het duidelijk dat ik in de kop van de S1 zou moeten kunnen meedraaien. Maar dat was op Zolder, mijn thuiscircuit. Wat zou dat geven op Assen?

In de kwalificatietraining heb ik mij geconcentreerd op het verbeteren van mijn lijn in Ramshoek. Dat is best gelukt denk ik (dank u Sax) maar het vertaalde zich niet onmiddelijk in betere tijden aangezien de piloten verspreid op het circuit zaten en er dus te veel moest worden voorbij gestoken om eens een ronde echt voluit te kunnen gaan. Misschien wat overdreven optimistisch, maar ik wou ook niet te hard gaan; vorig jaar had ik gemerkt dat piloten die na de trainingen helemaal bovenaan of onderaan het klassement staan soms willens nillens worden overgeplaatst naar andere klasses. Daar had ik met mijn 9e tijd deze keer geen last van, maar de 2 snelste jongens die reeds in de trainingen 1:35 hadden gedraaid mochten overstappen naar de S2, zeer tot ongenoegen van de betrokkenen. Daarmee waren de 2 zwaarste concurrenten uit de weg (yek yek) en kon het spel beginnen.

In de eerste manche nam ik een vrij goede start, ttz ik denk één plaatsje gepakt te hebben. Inhalen was de boodschap en het ging vrij goed. Op een gegeven moment was ik mij klaar aan het maken om de nr 3 te pakken toen ik plots zelf werd voorbij gegaan. Grrrr. Onze voorbijsteker pakte zelf de 3e plaats over en ik kon opnieuw beginnen met mijn oorspronkelijk slachtoffer. Dat lukte vlot maar in Ramshoek ging er een piloot vrij hard af. De rode vlag kwam niet boven maar ik heb wel gemerkt dat onder gele vlag dus niemand ook maar een fractie snelheid mindert. Behalve deze brave ziel, aangezien er nog extra was op gehamerd tijdens de briefing. Uiteindelijk ging ik de piloot voor me voorbij en "voorbijsteker" - nu dus op de 3e plaats - was te pakken, zeker weten. Snel op de rechte stukken en ook een late remmer maar niet genoeg bochtensnelheid. Nog één ronde te gaan, dat moest lukken ... niet dus, aangezien de race na 7 rondes werd afgevlagd ipv de aangekondigde 8. Gefinisht op de 4e plaats.

Al bij al niet ontevreden aangezien de koplopers op plaatsen 1 en 2 tot op het einde mooi in zicht bleven (ik ben gefinisht op 4 seconden van de winnaar). Het was nu duidelijk dat een podium er zeker in zat. Anderzijds merkte ik wel dat ik iets agressiever zou moeten rijden om het te halen. Ik ben verschillende keren van het gas gegaan om op de Veenslang niet voorbij te moeten steken, terwijl de anderen dat blijkbaar wel vlotter deden. De snelheid ligt er zo hoog en het risico is groot ... zoals ze in de S0 gemerkt hebben, waar de koploper op een gegeven moment een achterblijver voorbij ging en hem raakte. Achterblijver in het decor aan +200 km/h en hij mag van geluk spreken dat hij er met een hersenschudding vanaf is gekomen. Achterblijvers - op de Veenslang dus - voorbij gaan heb ik wel gedaan aangezien het snelheidsverschil zo groot is dat je wel bijna moet, maar ik kan me inbeelden dat het effe schrikken is als je daar je eerste race aan het rijden bent, je denkt dat je "goe bezig" bent en plots knalt er iemand op 20 cm van je nog veel sneller voorbij. Been there, still remember :-)

Zo ben ik wel vrij goed ik het uitremmen van andere piloten (mijn Blade remt onwaarschijnlijk hard) maar ik ben er nog steeds niet scheutig op om onmiddelijk nadien terug op de lijn te rijden en daar nog wat harder in de remmen te knijpen alvorens de bocht in te gaan. Ik herinner me namelijk nog levendig hoe ik in het begin (een paar jaar geleden) een aantal keer dacht dat het game over was wanneer iemand mij uitremde en dan onmiddelijk voor mij opnieuw op de lijn reed. Millimeters heeft het soms gescheeld. En dus doe ik het nu ook niet graag, al was het maar omdat ik dan denk dat die piloot mij elk moment gaat rammen.

Voor de 2e manche was ik er dus helemaal klaar voor. Iedereen had net meer dan een uur stil gelegen omdat er een ambulance te kort was op het circuit, iedereen aan het zweten ... Den deze lag rustig een boekje te lezen onder de tent :-) Ik had net 4 dagen staan spitten in de tuin bij 30° dus ik kon er best tegen. Toen eindelijk het moment gekomen was voor de 2e en beslissende manche was ik klaar. Na de opwarmronde stond ik op de grid ... focus, helemaal klaar. Vlag weg, rood licht ... en dan een onwaarschijnlijk slechte start. Op zich niets verprutst maar traag. Traaaaaaag. Ik trek verdomme sneller op aan de lichten! Balen!!!

Doorgekomen als 8e dus daar gingen we weer. Inhalen en nog eens inhalen. Best leuk op zich, nadien zijn een aantal piloten en toeschouwers me nog komen feliciteren met de mooie inhaalacties, maar het vreet tijd. Met al die vertragingen was deze race aangekondigd over 7 rondes dus het moest snel gaan. En het ging snel, tenminste voor de koplopers die nu duidelijk nog een tandje hadden bijstoken. Ik heb er alles uitgeperst om de aansluiting niet te verliezen - sliders in frut gereden, voetsteunen aan de grond - maar het mocht niet baten. Met al dat inhalen bleef ik 1:37's draaien terwijl de koplopers 1:35 reden. Het zag er nog mogelijk uit tot op de Veenslang (waar anders ...) een achterblijver verward geraakte door de blauwe vlag die naar hem gezwaaid werd. De 2 piloten (niet ver) voor mij blokkeerden mijn zicht op de achterblijver volledig en het was dus niet te voorspellen of hij links of rechts zou uitwijken. Ik had nochtans echt een goede snelheid en ik had er minstens 2 tegelijk kunnen pakken ... maar op die plaats en in die omstandigheden doe je dat dus niet vind ik. Dat is gewoon Russische roulette. Dus gas gelost en bijna gelijktijdig de piloten voor me de achterblijver zien voorbij gaan maar zelf was ik mijn snelheid kwijt. Tegen dat ik hem voorbij was (1 bocht verder) waren de anderen te ver uitgelopen (en ze reden verdomme door!). In de laatse ronde dacht ik even dat de 3e plaats toch nog in zicht was (de plaats op het circuit kun je wel raden ...) maar dat bleek dus ook een achterblijver te zijn. Getver. En zo werd het opnieuw een 4e plaats.

Mijn plaats in het dagklassement was dus 4e (doh). Als ik de balans opmaak denk ik: geen top drie, net geen nieuwe beste rondetijd maar wel spannende races met mooie inhaalacties en erg consistente tijden (in de laatste race constant tss. lage 1:37 en lage 1:38, wat dus allemaal binnen een seconde van de eigen beste tijd ligt).

Met nog twee race dagen te gaan op Assen zou het zeker moeten lukken om betere rondetijden te draaien, wat een finish in de top drie mogelijk zou moeten maken. Als dat lukt promoveer ik mezelf naar de S2 klasse. Beloofd.


Er is ook een erg mooi videoverslag van deze dag gemaakt!


[ terug naar nieuwsitems ]