Verslag Assen - 23 & 24 september 2003
Assen in de regen (foto:Ninjagirl)
(Dirk) Op 23 september vond de laatste race voor dit seizoen van de Zomeravondcompetitie plaats op Assen. Voor mij was het eerste keer dat ik deel nam in de categorie S2, en ook de eerste keer dat ik Assen in de regen leerde kennen ...

Ik heb in de races een 12e en een 8e plaats behaald, goed voor een 9e plaats in het dagklassement. Een geslaagd debuut in de S2 wat mij betreft, maar racen in de regen op straatbanden ... ik zal er toch nooit echt aan wennen vrees ik.

Toen ik in Assen aankwam was het beginnen regenen en plots leek mijn oorspronkelijk plan om deze keer geen pitbox te huren al heel wat minder interessant. Brian Heybroeck van BH Racing (HZ Racing in de Club MET) was onverwacht toch aanwezig en meer nog: hij deelde een pitbox met een paar andere piloten. Ik kon er gelukkig nog bij dus ik kon weer droog slapen!
Pitbox 8 Pat's R1 Fred's 999 Banzai!











Pitbox 8 was druk bevolkt; Brian, Patrick (originele R1), Fred (prachtige Ducati 999), Adriaan, Mark en nog een paar anderen. Ik kende enkel Brian persoonlijk maar alle anderen kende ik reeds van op het motorforum. In de pitbox naast ons verbleven Albert (V-Racing) en Hans, en ook Eddy was van de partij. Bijna iedereen nam deel in de S2 dus dat beloofde spannend te worden.
Pat; niet happy Pat; nog steeds niet happy Voor de vrije training lag de baan erg nat dus nog snel de Diablo Corsa (v) en de nieuwe Diablo (a) banden gemonteerd. Aangezien ik nog nooit op Assen in de regen gereden had en mijn achterband nieuw was erg kalm gereden. Voor de tijdstraining was de baan vrij droog geworden maar ik besliste de Diablo's er op te laten; op die manier zou de Diablo zeker volledig ingereden zijn. Uiteindelijk 1:37 gedraaid wat een 5e rij op de grid opleverde. De herschikking van de piloten binnen de categoriŽn ifv de trainingstijden - zoals de vorige keer, en ook aangekondigd voor deze keer - werd niet uitgevoerd. Zodoende bleven we allemaal samen in de S2 en kon Patrick dus starten op pole position.


Start eerste race (foto:Revolution) Bij de start van de eerste race lag de baan echter opnieuw erg nat en nogal wat piloten stonden nog steeds op Supercorsa's. Dat beloofde dus voordeel voor de piloten die wel op straatbanden stonden, dus oa voor Brian en mezelf. Patrick was net iets minder tevreden (zie foto).
Ik nam een matige start zoals gewoonlijk maar Brian pakte onmiddelijk een heel aantal plaatsen. Ik probeerde nog te volgen maar in de spray van al die piloten voor me op de Veenslang was ik de aansluiting al snel kwijt. In de rest van de wedstrijd ging het inhalen vrij vlot, op een gegeven moment zelfs 4 piloten tegelijk uitgeremd op het rechte stuk. Aangezien ik vreesde dat ze me snel zouden willen terug pakken ging ik een beetje glijdend door de nationale om dan bij het opkomen van de Veenslang een schuiver / highsider te krijgen die maar net goed afliep. Nadien deed ik het een beetje kalmer aan maar in de laatste rondes ben ik toch nog 2 keer ingehaald. Ik had mijn donker vizier op en pas toen de zon opnieuw doorbrak zag ik dat de droge lijn die zich begon af te tekenen eigenlijk echt vrij droog lag. Regenvreugdedans Brian Ik was met andere woorden plots trager aan het rijden dan nodig maar de wedstrijd was zo goed als gereden ... Een 12e plaats; eerlijk gezegd had ik vlak na afloop gevreesd dat het erger zou zijn. Brian eindigde mooi 5e, wat een vreugdedansje in de pitbox tot gevolg had (zie foto)!

Startopstelling voor opwarmronde In de tweede race was - en bleef - de baan doornat. Deze keer een veel betere start genomen; in die mate zelfs dat ik bij Stekkenwal reeds dicht achter Brian reed. En toen kreeg hij een zware schuiver! Hij hield de fiets recht maar verdween met een rotvaart in de grindbak ... om dan in volle vaart de baan te kruisen (!) vlak na de Bult - een paar meter voor mij - om vervolgens opnieuw de grindbak van Duikerssloot / Meeuwenmeer in te gaan. Pure slapstick, maar bij race control konden ze er niet zo mee lachen. Een paar leuke inhaalacties verder reed ik "in een vacuum". Niemand achter me en ver voor me nog een paar piloten te zien - helemaal buiten bereik. Mijne Shoei is toch beter dan uwen Arai ... Overgeschakeld op "safe mode" en uitgereden op een 8e plaats. Zeker niet slecht maar volgend jaar hoop ik toch op droog weer en misschien wel een podiumplaats.

De 24e was er een vrij rijden dag van de Motorsportschool dus die pikte ik ook nog mee - tevens mijn laatste dag voor dit seizoen. Goede tijden gereden (vrij constant 1:36) en bijna alle sessies droog. Wel merkte ik in de loop van de voormiddag een lek in de radiator op. Die is gerepareerd dankzij de 2-componenten lijm van Peter (bij deze nogmaals dank) die later op de dag een schuiver heeft gemaakt, gelukkig zonder veel erg. Hmmm, de dag voordien had Mark mij zijn sliders geleend om vervolgens ook te vallen. Ik merk een patroon op .. :-) (Euh, Mark, de sliders zijn trouwens volledig aan gort, wat dus wel bewijst dat leren sliders niet noodzakelijk slijtvaster zijn dan plastic.)

Hier ook nog een paar foto's van de vorige ZAC races op Assen ...
ZAC 5/8, GT ZAC 5/8, Nationale ZAC 21/8, Mandeveen










Met dank aan Ninjagirl (regenboog), Revolution (start), Ad Kievit (actiefoto's), de DUCk & Brian (de rest) voor de foto's.


[ terug naar nieuwsitems ]