Wedstrijdverslag Brands Hatch - 23 juni 2003

(Dirk) Op 20-21-22 juni werd in Brands Hatch een wedstrijd gereden van het British Superbike kampioenschap, met in het voorprogramma wedstrijden voor oa. het British Supersport, National Superstock en ... de Belgische Kawasaki ZX-6RR Cup! Koen De Wever (zie piloten) heeft een uitstekende 5e plaats behaald, alhoewel er zelfs meer had ingezeten.

Vrijdagochtend op weg naar Blankenberge om mede-supporters Sebas en Ollie op te halen ben ik geflitst in Drongen ... grrrr, gepaste start voor een race weekend. Koen was reeds vroeger met Nico Hautekiet in de camionette vertrokken dus wij met z'n drieŽn op weg naar Calais. Tegen dat we op de ferry zaten waren de eerste pintjes al op. Santť! Brands Hatch gemakkelijk gevonden (in tegenstelling tot sommigen :-) en ons hoekje van de paddock beginnen inrichten, samen met oa Jan Zwaenepoel en (een knarsetandende) Bart Clarysse. Het was dus al West-Vloms wat de klok sloeg ... Na nog een (heel) aantal pintjes vonden we het een prima idee om het ganse circuit eens af te wandelen langs de zijkant aangezien er voor de cup toch geen activiteiten meer gepland waren voor de dag. (De grotere raceklassen hadden vrije training.)

Na ongeveer 2 uur kwamen we - een beetje moe maar voldaan - terug in de paddock waar alle piloten van de cup klaar stonden om te vertrekken. Huh? Blijkbaar was de organisatie van de cup er in geslaagd om in extremis nog een paar verkenningsrondjes los te krijgen zodat de piloten het circuit al een beetje zouden leren kennen. In deze sessie werd wel samen gereden met de piloten van de nationale superstock competitie. Big mistake! Het snelheidsverschil tussen de beide groepen was, euh, vrij groot. Na nog geen 5 minuten crashte Thijs Deridder vrij zwaar, samen met een Britse piloot. Koen - die dus niet meer op tijd klaar was geraakt om deel te nemen - was plots al minder ongelukkig dat hij niet meer op het circuit geraakt was. Voor wie zich afvraagt waarom we "moe maar voldaan" terug kwamen van een wandeling in de natuur; moe omdat het circuit enorm veel niveauverschillen heeft en voldaan omdat het werkelijk een prachtig circuit is. Persoonlijk kan ik het enkel vergelijken met Francorchamps.

's Avonds (intussen was ongeveer de helft van de - nochtans indrukwekkende - vooraad bier al op) begon Sebas wat wheelietjes te trekken op een rode mobilette. Niet voor lang; na een paar minuten kwam er een EE (engelse eikel) van het circuit hem attent maken op "de grote gevaren"! Hmmm, we zaten daar dus wel in een uithoek van de paddock waar geen kat passeerde ... Nog een beetje later kwam diezelfde EE ons vertellen "that we had a very serious problem". Blijkbaar had "iemand" ergens in de paddock bijna een meisje overhoop gereden met wheelies te trekken met een mobilette. Zonder verdere vragen kwam hij dus uitleggen dat hij gemachtigd was om ons en het ganse team buiten te gooien. "I can do that, you know!" Nog voor we de kans hadden om er een woord tussen te krijgen, bv om te zeggen dat wij daar niets mee te maken hadden, kwam een collega hem vertellen dat het een zwarte mobilette was geweest ... exit EE.

Zaterdag was het dan tijd voor de kwalificaties en in het geval van Koen de eerste kennismaking met het circuit. De prijs voor pechvogel van het weekend gaat naar Deridder, die er in de eerste kwalificaties alweer af lag. Koen zette een goede prestatie neer en verbeterde in de namiddag zijn tijd nog om zo op de 5e plaats op de grid te staan. Na de kwalificaties had Kenny Thuy problemen met de versnellingsbak en het team begon het ganse motorblok uit elkaar te gooien. Nico identificeerde mee het probleem (de schakelwals) en het team ging hulp zoeken bij het Britse Kawasaki Supersport team. Geloof het of niet maar die mannen hebben alle wisselstukken en montagemateriaal meegegeven met de woorden "stuur het later maar eens terug". Bij deze is de prijs voor sportiefste team ook uitgedeeld ... Tegen half vijf 's morgens was de motor opnieuw volledig gemonteerd.

Zondag: wedstrijd! Zondag: regen! Shiiiiit, behalve voor Koen die graag in de regen rijdt. Na een aantal warm up sessies voor de andere categoriŽen was de eerste wedstrijd van de dag de Kawa cup. Na een paar rondes nam Bart De Sloovere de leiding om ze niet meer af te staan. Hij had zelfs een voorsprong opgebouwd van ongeveer 10 seconden zodat de overwinning een uitgemaakte zaak leek. Voor de tweede plaats werd er heviger gevochten; zodra De Sloovere op kop reed pakte Pieter Van Opdenbosch de tweede plaats, gevolgd door Koen! Een paar rondes verder was hij aangekomen bij Van Opdenbosch en begon het gevecht voor de tweede plaats. Koen heeft deze even in handen gehad ... en reed dan een paar bochten verder de grindbak in. Gelukkig de zaak recht gehouden en opnieuw de baan op om verder een prima race te rijden maar meer dan een vijfde plaats zat er dus niet meer in.

Het was trouwens ook eens leuk om tijdens de race een echt wedstrijdverslag te horen ipv het pseudo-tweetalige geneuzel dat op elke BK wedstrijd te horen valt. De commentatoren in Brands Hatch (dezelfde die dus ook het WSB verslagen) volgden het verloop van de Kawa cup echt goed, ondanks het feit dat een aantal namen bijna onuitspreekbaar waren voor hen. (De Sloovere = De Sloeviere :-)
Zo hadden ze in de ronde waarin Koen 3 plaatsen kwijtspeelde onmiddelijk in de mot dat "nr 39, De Wiever, must have gotten into trouble somewhere". Die commentaren een beetje volgen kan ook helpen de wedstrijd beter te begrijpen. Zo hadden zij al na de tweede ronde bevestiging gekregen dat De Sloovere 10 seconden straftijd had opgelopen en begonnen ze de wedstrijd dus ook te evalueren vanuit dat standpunt, ttz ze hielden elke ronde het tijdsverschil met Van Opdenbosch (dat ongeveer 10 seconden was!) goed in het oog. Zo was de strijd om de overwinning dus eigenlijk toch nog erg spannend, alhoewel noch De Sloovere noch Van Opdenbosch het wisten, want geen van beide had iets doorgekregen vanuit de pitlane. Achteraf heb ik gemerkt dat vrij veel van de aanwezige Belgen helemaal niet wisten wat er aan de hand was, ondanks het feit dat de commentatoren er vanaf de derde ronde constant over spraken.

En zo kwam het dat Van Opdenbosch de laatste ronde in ging met exact 10 seconden achterstand op De Sloovere en dus eigenlijk voor de overwinning aan het rijden was. Hij werd echter al rondenlang kort gevolgd door Jean-Marc Volon die duidelijk in de laatste ronde zijn slag wou slaan. Het was uiteindelijk het (te voorzichtig) inhalen van een achterblijver wat maakte dat Van Opdenbosch finishte op 11 seconden achterstand en dat De Sloovere dus wel degelijk gewonnen was.

Na de Kawa cup was het gestopt met regenen en alle andere wedstrijden zijn droog verreden. De Superbike races waren erg mooi om te zien met telkens een gevecht om de overwinning tussen Shane Byrne (Monstermob Ducati) en John Reynolds (Rizla+ Suzuki) - elk ťťn keer gewonnen.

Wat mij echt opviel was het verschil in professonaliteit met BelgiŽ, in alle opzichten. Van de (zeer grondige en gemotiveerde) keuring tot de prachtig verzorgde programma boekjes (eigenlijk een echt magazine met foto's, interviews, achtergrondartikelen - ook over de Kawa cup!). Groot-BrittaniŽ is dan ook veel meer motor-minded dan BelgiŽ en dat merk je ook aan het publiek. Niet alleen zijn ze veel massaler aanwezig, ze leven ook meer mee. Naar het einde van de kwalificatietrainingen toe kwam Steve Plater ten val in Druids, een bocht op een paar honderd meter van de pitlane. Die piloot is als een gek naar de pitlane gelopen (in zijn pak, helm op, 28 graden) om toch nog zijn kwalificatietijd te kunnen verbeteren. Toen hij langs de tribune passeerde stond iedereen - zonder uitzondering - op om hem aan te moedigen en te applaudiseren. Noem mij sentimenteel maar dat vind ik dus mooi. Ik heb ook staan klappen ... Langs de andere kant; toen in de wedstrijd een piloot zwaar crashte vlak voor een tribune (moto door de grindbak, over de banden en dan te pletter tegen de zware omheining op minder dan 2 meter van het publiek!!) werd hij ook onder massaal applaus afgevoerd. Plots kreeg ik een beeld van een arena voor ogen, met gladiators in plaats van piloten ... brood en spelen, weet u wel?


[ terug naar nieuwsitems ]