Verslag Kawasaki Cup Nurburgring - 12 april 2004

De Kawa cup was deze keer te gast op de Nurburgring, in het kader van de Nederlandse KNMV cup. En dus niet bij een nationale competitie, zoals bij de meeste wedstrijden het geval is; bv FFM in Frankrijk, BSB in Groot-BrittaniŽ, ...
We vermelden het expliciet omdat het nogal grote gevolgen heeft gehad op het wedstrijdverloop!

First things first. Bij de kwalificatietrainingen bleek reeds dat Depoorter ook hier de snelste piloot was. Het timing systeem dacht er echter anders over :-) De tijden van verschillende piloten waren compleet verkeerd maar toch werd beslist de startgrid samen te stellen op basis van deze tijden, wat maakte dat Nico Hautekiet voor het eerst van pole position mocht vertrekken. Het was de eerste - maar niet bepaald de laatste - controversiŽle beslissing van het weekend ...

Toen kort voor de eerste race de batterij van Tom Hemmerijckx de geest gaf bleek dat ook dit een onderdeel was dat niet in reserve is bij de organisatie. Gelukkig voor hem was Hans Jacobs zo vriendelijk zijn batterij uit te lenen, aangezien hij zelf niet kon deelnemen na een valpartij in de eerste training waarbij een aantal ligamenten in zijn linkerhand gescheurd bleken. De motor van Hans werd "donormotor van het weekend"; zo had Verschueren een andere achterveer nodig etc etc ...

Over de eerste race kunnen we kort zijn: de race zelf was dat namelijk ook. Vijf rondjes meer bepaald. Na een vrij zware valpartij van Mario Mechelmans werd er rood gegeven en aangezien de er niet genoeg tijd overbleef (Kawa cup alweer laatste race vd dag ...) werd er geen herstart gedaan. Als gevolg hiervan werd dus de doorkomst aan start-finish na 5 ronden als einduitslag beschouwd, met een toekenning van halve punten. Het zal Mario - die opnieuw zijn sleutelbeen gebroken heeft - misschien maar een kleine troost zijn, maar door deze uitzonderlijke omstandigheden heeft hij ondanks zijn val dus goed punten gescoord, want in de uitslag is hij 5e. Voor de jongens voor hem (Depoorter, Thuy, Verschueren, Lachambre - in die volgorde) maakt het weinig uit, maar de jongens er vlak achter - waaronder De Wever en Lemoine - hebben hier uiteraard nadeel (minder punten) van ondervonden.

Thuy - vorige keer in Magny Cours DNS met motorpech - reed erg sterk maar eigenlijk mocht dat niet verbazen aangezien hij in de KNMV cup ook deelnam in de Juniorstock, en als dusdanig dus veel meer training had dan de andere rijders. Deridder - een 3e plaats in Magny Cours - was in de training gevallen en had zich bezeerd. Hij was toch gestart in de eerste race maar moest al onmiddelijk opgeven nadat een - gerepareerd - voetsteuntje het begeven had. Moraal: niet herstellen; vervangen! (Als er reserve onderdelen te vinden zijn uiteraard ... ;-) Na de valpartijen van Jacobs en Deridder was al snel gebleken dat er erg weinig marshalls op post stonden en dat die bij problemen dus nogal snel een rode vlag boven haalden, ook in de wedstrijd! In een nationaal kampioenschap zijn de posten normaal volledig bemand en wordt eigenlijk enkel rood gegeven wanneer een gekwetste rijder of obstakels niet tijdig kunnen worden verplaatst - wat dan vrij uitzonderlijk is. Hier dus niet ...

Bij de start van de tweede race geen verrassingen: Depoorter op kop, gevolgd door Thuy en Verschueren. Koen De Wever had geen geweldige start maar wist zich reeds na een paar ronden naar de 4e plaats te vechten, gevolgd door Lemoine en Deridder. In die eerste ronden probeerde Verschueren meermaals Thuy de tweede plaats af te snoepen maar ervaren rot Thuy liet zich niet uitremmen. Verschueren probeerde dan maar zo dicht mogelijk bij Thuy te blijven om later zijn slag te kunnen slaan ... Wat op ťťn of andere manier eigenlijk nog gelukt is ook. Beter gezegd: in de laatste ronde (!) is Verschueren gevallen. Normaal verwacht je dan een gele vlag en finish. Nope ... rode vlag!!! Aangezien deze keer wel voldoende ronden waren afgelegd was er geen sprake van een herstart maar werd dus de doorkomst na 11 ronden als einduitslag genomen. Ook hier dus een situatie waarbij een gevallen piloot toch punten scoort ... Normaal gezien komt dit eerder zelden voor, of hadden we dat al vermeld? Verschueren bleek al bij al helemaal niet gekwetst en was waarschijnlijk een erg gelukkige man op het podium.

Koen De Wever werd in de uitslag dus vierde ipv derde en had "iets minder begrip voor de situatie". Je zou voor minder ... Als hij zelf risico's neemt en valt is het "DNF" en als een ander hetzelfde doet - maar dan in KNMV cup omstandigheden - scoort die punten. Zeker op een vierde plaats is zoiets uiteraard enorm frustrerend. De reglementen zijn dan wel correct toegepast maar de beslissingen van de koersdirectie - hier dus uiteraard ingegeven door de onderbemande baanposten en het te krappe tijdschema - kunnen ook roet in het eten gooien! Pech, pech, pech ... Op dit vlak valt de organisatie van de Kawa cup eigenlijk niets te verwijten. Ze zijn er in geslaagd om voor 2004 een enorm gevarieerde kalender aan te bieden en dat deze races op de Nurburgring zo verlopen zijn heeft alleen te maken met de KNMV organisatie. De meeste volgende races vinden plaats in het kader van nationale kampioenschappen dus met een beetje geluk maken we dit gewoon niet meer mee. (De volgende keer op de Nurburgring kadert in het Duits kampioenschap en de volgende keer dat met de KNMV cup wordt gereden is op Assen, waar de posten voor alle competities behoorlijk bemand zijn.)

Bij de rookies wisten Decrits en Van Den Eynde mooie plaatsen te pakken - resp. 14e/16e (race1) en 18e/14e (race2); elk een keer in de punten en op naar het middenveld! En Hemmerijckx?? Niet helemaal de snelste :-) maar eindelijk zijn eerste races gereden! Champagne!










[ terug naar nieuwsitems ]