Het afgelopen weekend was de Kawasaki Cup te gast op Brands Hatch, in het kader van het British Superbike kampioenschap
(BSB), traditioneel één van de meest prestigieuze wedstrijden op de kalender. En voor deze wedstrijd stond er ook vrij
veel op het spel, zowel voor de piloten als de organisatie. Zouden er voldoende piloten opdagen om te mogen starten?
Zou er "een goede indruk" worden nagelaten door de Cup, zoals nieuwe BSB organisator Dorna als voorwaarde had gesteld
om de wedstrijd op Donington later dit jaar te laten doorgaan? Zou eindelijk eens iemand Depoorter van de overwinning
kunnen houden?
Er verschenen uiteindelijk 27 piloten aan de start, wat toch voldoende bleek om de Cup te laten starten. Een overzichtje
van de voornaamste gastpiloten die werden opgetrommeld om het startveld aan te vullen:
Mark Wauters, Pieter Van Opdenbosch: hebben aan de wedstrijd deelgenomen maar zonder spectaculaire resultaten
Stefan Demeulemeester: kreeg tijdens de trainingen problemen met de motor (koppeling en/of versnellingen) en verscheen
uiteindelijk niet aan de start
Kris Jennes: was niet aanwezig
Nicolas Limbourg: speelde wel een grote rol in het verloop van de wedstrijd, hierover verder meer ...
Dorna had voor de Cup beslist reeds op zaterdag de wedstrijd te laten rijden - in tegenstelling tot alle andere klassen
die op zondag reden - maar dat was eigenlijk een geluk bij een ongeluk gezien het weer: afwisselend zon en bewolkt op
zaterdag maar steeds droog. Zondag daarentegen begon onder een stralende hemel die echter reeds snel plaats maakte voor
sporadische regenbuien die de baan soms wel en soms niet nat kregen. Zeer lastig qua bandenkeuzes. Later op de dag is
het gewoon beginnen doorregenen, wat het tenminste op vlak van banden gemakkelijker maakte.
Al tijdens de trainingen viel het op hoeveel sneller het deelnemersveld was in vergelijking met vorig jaar. Al de cup
piloten van vorig jaar kenden het circuit reeds en trokken gelijk ook de anderen mee. De wedstrijd dan: al onmiddelijk
na de start liep Limbourg weg van de anderen, met een voorsprong die in de eerste ronden alleen maar toenam. Hij werd
op een afstand gevolgd door Depoorter, De Wever, Verschueren en Thuy. Ergens in de derde ronde echter begon de
voorsprong van Limbourg mysterieus snel te slinken waarop Depoorter en De Wever als enigen de aansluiting vonden.
Vanaf dan was het een spelletje haasje-over waarbij uiteindelijk toch Limbourg als eerste over de streep kwam,
gevolgd door Depoorter en De Wever. Dat was het podium maar voor de punten scoorden Depoorter en De Wever resp. 25 en
20 punten aangezien Limbourg als gastrijder niet voorkomt in het klassement van de Cup. Eigenlijk dus alweer een
overwinning voor Depoorter, maar voor het eerst was de totale overheersing die de vorige wedstrijden kenmerkte toch
gebroken; De Wever zat de ganse wedstrijd in zijn achterwiel en bleef tot aan de finish een bedreiging voor de zege.
In het middenveld weining verrassingen, piloten die het circuit reeds kenden hadden duidelijk een streepje voor op de
anderen. Hans Jacobs kon zijn geluk niet op toen bleek dat hij voor Mark Wauters was geëindigd! :-)
Een nieuwkomer in het middenveld was Bart Van den Eynde, wiens prestaties duidelijk in stijgende lijn gaan. Zijn firma
Systematic was trouwens ook verantwoordelijk voor de oversteek van het kanaal voor de meeste piloten. Achteraan in het
veld ook een gevoelige verbetering voor rookie Tom Hemmerijckx die probleemloos gekwalificeerd was en een sterke race
reed, zeker aangezien Brands Hatch ook voor hem onbekend terrein was.
Na afloop van de race werden de moto's van de eerste piloten op de testbank geplaatst waar oa uit bleek dat de moto's
van De Poorter en De Wever een quasi identieke vermogenscurve lieten optekenen (allebei 107pk).
Doordat het programma voor de piloten van de Cup nu afgelopen was kon iedereen die dat wou op zondag ongestoord
genieten van de andere wedstrijden. Zo stond er op zondagochtend ook een pitwalk op het programma waarbij je al
de piloten kon ontmoeten. Niemand minder dan Noriyuki Haga was als gastrijder aanwezig en ondergetekende heeft nu
een "Banzai" t-shirt getekend door Haga! Yeah baby!
In de eerste BSB wedstrijd, geplaagd door de regen, won John Reynolds overtuigend, ondanks de aanmoedigingen van
de Belgische supporters voor Michael Rutter die op een CBR1000RR rijdt. ;-) De tweede wedstrijd (striemende regen)
werd gewonnen door Leon Haslam.
De prijs voor de sympathiekste piloot gaat naar Scott Smart van Hawk Kawasaki. Na een val in de kwalificatietrainingen
stond een scooter hem op te wachten om hem zo snel mogelijk terug naar de pits te brengen om zijn tijd nog te
verbeteren. Toen hij echter bijna tot aan de scooter geklauterd was stond er plots een jongetje van een jaar of 5 voor
hem, met een brochure in de hand "voor een handtekening mijnheer ...". Smart twijfelde een halve seconde en heeft dan
rustig zijn helm neergelegd, handschoenen uitgedaan en een handtekening gezet. Gevolg: één zeer gelukkig jongetje en
een Belgische fan-for-life.
Door de aanhoudende regen vertrokken veel toeschouwers na de 2e Superbike race reeds naar huis. Er stonden echter nog
2 Superstock races op het programma en de eerste was ineens ook de laatste van de dag: in een zwaar ongeval met 5
moto's is Darren Mitchell zwaar gewond geraakt en later in het hospitaal overleden. De Nederlander Paul Mooijman is
in dezelfde crash licht gewond geraakt.
Toch ook nog goed nieuws: door het geslaagde optreden van de Cup op Brands zou de wedstrijd op Donington later op het
jaar toch doorgaan!