Race verslag Club MET 7 april - 12 april 2003

Zondagmiddag 6 april: MotoGP op televisie. Na de overwinning van Rossi gezien te hebben konden we zelf beginnen aan de voorbereiding van onze eerste race. Niet dat we de maanden ervoor stilgezeten hadden, maar het inladen van de auto maakte duidelijk dat het bijna zover was. Het was berekoud buiten en even twijfelden we zelfs of we de R6 niet beter binnen konden laten staan zodat ons koelwater niet zou bevriezen. Probleem werd opgelost door de moto zo dicht mogelijk bij het huis te parkeren.

Maandagmorgen rond kwart na vijf springen we alle twee uit bed, Vi had verlof genomen, en na de laatste voorbereidingen stappen we om kwart voor zes in de auto richting Zolder. De Golf zegt ons dat het buiten vriest, een halve graad maar, dus dat belooft!!! Best dat het thermisch ondergoed al in de auto lag ... Hoe dichter we bij Zolder komen hoe kouder het volgens de Golf is buiten, we zitten ondertussen aan min anderhalve graad en we zijn twee uur later. Rond kwart voor acht komen we aan in Zolder, waar er nog verdacht weinig beweging is. Henk ging in de pitbox blijven slapen en Dirk had er zijn Blade al te rusten gezet de zondag maar was dan toch bij Martine gaan slapen.

Nadat de moto afgeladen was, de transponder opgehaald, de achterrem geborgd (merci hé Henk) en alles een beetje klaar gezet, bleek ik de eerste te zijn van het team die de baan op mocht. Henk lag nog met het verkeerde merk van banden en Dirk is nu eenmaal geen ijsbeer. Ik dus de baan op maar niet voor lang, na een minuut of tien sta ik al terug aan de pits: technisch probleempje, met bevroren vingers kan je niet remmen. Klein beetje wachten en dan komt het team stilletjes tot leven en gaat iedereen rondjes draaien. Conclusie is dat we als 35ste mogen starten, beste tijd door Henk gereden 1'50". Gerekend dat er 55 teams meerijden is die 35ste plaats nog zo slecht niet ...

Vooraf was al afgesproken dat ik de start voor mijn rekening ging nemen. Ik verwachtte zenuwen maar die waren bijlange zo erg niet als gedacht. Er waren ondertussen ook enkele Moto Loco's opgedaagd om ons een hart onder de riem te steken, ook Kristof en Valerie waren erbij om onze eerste wedstrijd live mee te maken. De start zelf dan: lopen met zo'n pak is eigenlijk niet te doen maar eens op de moto kom je al snel tot de conclusie dat de adrenaline je gewoon aanzet tot gas geven! Ik dacht slim te zijn en nam de binnenkant van de eerste linkse bocht, dit ging goed tot aan de boch zelf maar daar lag zodanig veel rommel aan de binnenkant van de bocht dat het precies aan het regenen was. Met andere woorden een plaats of tien verloren bij de start maar we zaten nog op de moto!! Na een paar rondjes begon ik in mijn ritme te komen en al snel kon ik enkele anderen inhalen. Na 29'09" kwam ik tevreden terug binnen, ik had mijn persoonlijke recordtijd verbeterd en was toch niet door iedereen voorbijgevlogen.

In de loop van de race breekt het stuk metaal dat het remoliereservoir op Dirk zijn Blade vasthoudt af waardoor hij vervroegd moet binnenkomen, Henk verwacht niet dat hij zo vroeg uit de box moet en in allerijl vertrekt hij. Dirk was in die sessie pas een minuut of vijf aan het rijden dus ik stond nog uit te blazen. Na één ronde komt Henk ook terug binnen met de melding dat zijn Kawa het aan 10.000 toeren voor bekeken houdt, ik moet de baan op! Dat gaat niet zo direct want de bandenwarmers zitten net op de R6 en dat duurt wel eventjes voor die er terug af zijn, Henk gaat weer de baan op en zegt dat ik me moet klaarhouden, en inderdaad de volgende ronde komt hij weer binnen want het probleem is niet verholpen. Zo was het dus weeral mijn beurt, want Dirk was ondertussen iemand aan het zoeken die het afgebroken stukje kon herstellen. Conclusie is eigenlijk dat we constant moeten zorgen dat de volgende piloot vertrekkensklaar staat in het geval dat dergelijke voorvallen gebeuren.

Het einde van de race is in zicht en Henk mag de finish passeren, zijn tijden zijn heel scherp, constant 1'50" en de Spazio Ladies zijn in zicht ... we zitten in dezelfde ronde op het moment dat er nog een tweetal minuten te rijden zijn. Henk slaagt erin om in die laatste ronde de Ladies te passeren en zo behalen we de 32ste plaats algemeen. We zijn allemaal tevreden over het verloop van de dag en kijken natuurlijk uit naar de volgende race. Vi heeft de hele dag trouwens doorgebracht aan de pitmuur: aanmoedigen, binnenhalen en ons in de gaten houden, een fulltime bezigheid en enorm belangrijk!! Tot de volgende ...

[ terug naar nieuwsitems ]