Race verslag Club MET 2 juni 2003
Xavier Katelijne
Banzai Racing heeft in de 4 Uren van Zolder (Club MET) op 2 juni een 16e plaats (algemeen klassement!) behaald op 53 gestarte teams. Hoe hebben ze dat geflikt? Een aantal zaken ... Eerst en vooral was er de deelname van (een bloedsnelle) Xavier van Sax Racing als gastrijder. Verder de uitstekende prestaties van de vaste piloten, gecombineerd met het tactisch plannen van de race sessies ifv. de piloten. Geen fouten gemaakt bij de rijderswissels! En last but not least ... een fantastische helper in de pitlane (dank u Katelijne!)

Zie ook resultaten voor het klassement en individuele rondetijden van het Banzai Racing team. Voor de volledige uitslagen van de race (incl. rondetijden andere teams, uitslagen training en warmup) kan je terecht op de site van de Motorsportschool (Club MET).

De voorbereiding van de wedstrijd kwam later op gang dan gewoonlijk aangezien alle piloten zondagavond nog in Oostende aanwezig waren op het Belgisch kampioenschap waar Xavier heeft deelgenomen aan de Yamaha Cup en de Serie 600 wedstrijden. (Net als Koen De Wever in de Kawasaki Cup en de Serie 600) Maandagochtend was Pieter als eerste in Zolder aanwezig; hij heeft al de voorbereidende taken (pitbox inrichten, inschrijven, transponder afhalen) op zich genomen. Dirk en Pieter zijn beginnen trainen zonder Xavier die eerst nog vanalles moest regelen. Uiteindelijk is hij rond 11h gearriveerd, nog ruim op tijd om de kwalificatietijd van 1:52 die Pieter en Dirk hadden neergezet even "licht te verbeteren". Drie rondjes of zo de baan op en er stond al een 1:47 op de klok wat ons een 22e startplaats opleverde!

In onderling overleg werd dan afgesproken dat Xavier ook de start zou nemen (ipv Dirk zoals oorspronkelijk gepland) om zodoende onze voorsprong (tov de startplaats die we zonder Xavier hadden gehaald; ong. 45e) niet te snel kwijt te spelen. Na de start kwam Xavier door op de 13e plaats, om enkele ronden later zelfs 11e te staan. Go Banzai!! (Enfin, go Sax!! :-) Xavier heeft een fantastische eerste sessie gereden met een beste tijd van 1:45. Met deze geweldige rangschikking werd de druk op Dirk wel vrij groot om ook optimaal te presteren, wat ook gelukt is: Meer dan een half uur constant 1:51 en 1:52 gedraaid, met alweer een verbetering van de persoonlijke recordtijd op Zolder (nu 1:51:07). Als een gevolg hiervan was Banzai Racing slechts een paar plaatsen achteruit gegaan (nog steeds in de top 20) in plaats van de gevreesde duikeling in de rangschikking.

Bij de volgende rijderswissel werd het duidelijk dat een zwaar onweer niet lang meer op zich zou laten wachten. Terwijl Pieter de baan op ging voor de laatste droge sessie begon Dirk onmiddelijk de velgen met regenbanden te monteren. Na een paar minuten begon het te druppelen maar nog niet door te regenen. Xavier bleef in reserve om Pieter te kunnen aflossen als deze bij regen zou binnenkomen terwijl Dirk nog niet klaar geweest zou zijn of in het geval dat de regen helemaal niet zou doorgekomen zijn. Net op het moment dat Dirk volledig klaar was begon het inderdaad te gieten. Aangezien wij volledig klaar waren (in tegenstelling tot veel andere teams die nog druk aan het monteren waren) hadden we op dit moment kostbare minuten - en dus zeker ook verschillende plaatsen - kunnen pakken ... maar de race werd stil gelegd.

Na een onweer van een half uur werd dan opnieuw gestart achter de pacecar. Intussen was het ook duidelijk geworden dat de baan niet meer droog zou worden dus Xavier wisselde intussen ook de wielen van zijn R6 om Dirk later af te kunnen lossen. De eerste sessie in de regen was erg glibberig - en dat is zacht uitgedrukt - vooral op de plaatsen op het circuit waar het water bleef staan en er echt door een vijver moest worden gereden (zoals bv in de eerste linkse). Dirk heeft deze sessie relatief kalm aan gedaan: het einde van de wedstrijd kwam langzaam in zicht terwijl we nog steeds uitstekend gerangschikt stonden en Xavier had zeker 20 minuten nodig om zijn moto klaar te krijgen, maw. niet crashen was absoluut de boodschap. Op ongeveer 45 minuten van het einde werd dan de laatste wissel uitgevoerd en Xavier ging opnieuw de baan op. Al snel begon het echter opnieuw veel zwaarder te regenen zodat uiteindelijk de wedstrijd 20 minuten te vroeg definitief werd afgevlagd. Wat een dag! Wat een resultaat!!!

Dit soort resultaten haal je niet alleen omdat je een snelle gastrijder hebt binnen gehaald, dit is ook teamwork. We kunnen Katelijne niet genoeg bedanken, die al de piloten enorm heeft geholpen - vooral op de "stressy" momenten als er snel gesleuteld moet worden en niemand veel geduld heeft, die in de gietende regen aan de pitmuur bleef staan om er toch voor te zorgen dat we geen onverwachte wissels hadden etc etc ...

Gezien onze rangschikking vanaf het begin van de wedstrijd was er deze keer geen sprake van duels met teams zoals de Spazio ladies of het HZ racing team (waar Brian trouwens gevallen is).

In de categorie "verloren voorwerpen": een valblok! Als Dirk in de regen rijdt geraakt hij stukken van de moto kwijt ... het wordt een gewoonte intussen. (Iemand een valblok gevonden?)

[ terug naar nieuwsitems ]