Wedstrijdverslag Dirk - Zomeravondcompetitie (Zolder) - 4 juli 2003
Dirk op Zolder (04/07/2003)
Dirk heeft op Zolder een 3e plaats behaald in het S1 dagklassement, na een erg spannende finale wedstrijd waarin hij de 2e plaats wist te veroveren. De eerste 2 wedstrijden van de dag waren minder succesvol (resp. 6e en 7e plaats) maar aangezien de finale wedstrijd dubbele punten oplevert stond Dirk dit jaar voor het eerst weer op het podium. Hij heeft ook zijn persoonlijke beste tijd op Zolder verbeterd, nu 1:50:77.

Het is echter niet gemakkelijk geweest ...
Na de vrije training 's ochtends, op een half natte baan, had Dirk de snelste tijd gereden. Dat zag er dus goed uit. In de kwalificatietraining, in de regen, werd dat een 4e tijd, nog steeds goed voor een plaats op de eerste rij van de grid. Aangezien Dirk zich hier een beetje had ingehouden (geluidsperikelen in een recent verleden ...) zag alles er goed uit, zij het wel dat de achterband een paar keer lichtjes de neiging had om uit te breken.

In de eerste race - ook in de regen - maakte Dirk niet bepaald "optimaal gebruik" van zijn plaats op de eerste startrij, om niet te zeggen dat in de eerste linkse het volk hem om de oren kwam gevlogen en dat hij in de kanaalbocht ongeveer op een 10e plaats lag. De eerste piloten voor hem waren vrij snel terug ingehaald maar toen begon de miserie ... Niet ver voor hem reden de koplopers langzaam weg en bij elke poging het gat te dichten ging de moto achteraan serieus aan het schuiven. Beter gezegd, de achterband heeft in elke ronde erg veel geschoven maar bij de minste poging het tempo op te voeren werden de schuivers gevaarlijk lang. Consolideren dus met een 6e plaats als resultaat.
De banden die hier worden vernoemd zijn Pirelli Diablo Corsa's. Prima banden op een droge baan - je moet al *erg* snel rijden om het verschil met Supercorsa's te voelen - en de voorband is prima in de regen. De achterband daarentegen is een complete ramp in de regen, een stelling die door veel piloten met dezelfde bandenkeuze werd bijgetreden.

De start van de 2e race was zo mogelijk nog slechter dan de eerste. Na een inhaalrace op een half natte baan kwam Dirk niet verder dan een 7e plaats. Dat zag er dus al niet meer zo goed uit qua podiumkansen ... Voor de laatste race besloot Dirk om het geluiddempend materiaal dat hij in de inlaatkanalen had gestopt te verwijderen aangezien er wel degelijk een verschil in vermogen te voelen was en aangezien een eventuele geluidsovertreding in een laatste race van slechts 6 rondes "moest kunnen" (ttz bij een eventuele zwarte vlag was hij niet van plan binnen te rijden). Bleek dat materiaal toch wel niet volledig in de inlaatkanalen gezogen te zijn?!! 3 van de 4 blokjes konden nog worden opgevist achterin de kanalen maar de laatste is dus nu met vakantie in de airbox van Dirk zijn Fireblade :-)

Voor de laatste race was het een beetje alles of niets. Aangezien de baan nu zo goed als volledig droog lag was het moment gekomen om te bewijzen dat een betere plaats er wel degelijk in zat. Mentaal stond hij dus veel agresiever aan de start en het heeft geholpen; een veel betere start genomen en onmiddelijk achter de leiders aan gegaan. De piloten op de plaatsen 5, 4 en 3 gingen al snel voor de bijl maar de man op de 2e plaats had toch al een voorsprong van bijna 100m opgebouwd. In de voorlaatste ronde was Dirk echter bij hem aangekomen en op het recht stuk ging hij hem voorbij. In de wetenschap dat hij zijn huid duur zou verkopen heeft Dirk dan nog een tandje bijgestoken - met dus een verbetering van zijn persoonlijk beste tijd als gevolg - en de 2e plaats vast gehouden (het verschil bedroeg al bij al toch bijna een seconde). De leider was volledig buiten bereik en hier hoort een woordje uitleg over de Zomeravondcompetitie (ZAC).

In de ZAC wordt in categorieŽn gereden die bestaan uit rijders met gelijkaardige rondetijden, ongeacht het type motorfiets. Je kiest in principe zelf in welke categorie je wil starten, maar als de organisatie merkt dat je te sterk bent / wordt voor die categorie wordt een dwingend advies gegeven te promoveren. Zo is Dirk vorig jaar na zijn 2e podiumplaats dat jaar (op Assen) gevraagd deel te nemen in de categorie S1, ipv in de S0 (beginners). (Er zijn ook nog S2 en S3, deze laatste zijn de echt snelle jongens, die op Zolder typisch winnen met rondetijden van 1:43)

De piloot die alle 3 de races van de dag in de S1 heeft gewonnen draaide in de laatste race een beste rondetijd van 1:46 ... daarmee had hij dus op zijn sloffen zelfs de overwinning kunnen halen in de S2. Begrijpe wie kan / wil ...
Voor dit jaar is de S1 de juiste categorie voor Dirk; in Zolder kan er voor een podiumplaats worden gereden maar op Assen (de 3 volgende racedagen) zal het andere koek worden aangezien hij daar zijn "thuisvoordeel" kwijt is.


[ terug naar nieuwsitems ]