Werner Daemen Racing School - 13 mei 2004

Werner & Dirk (13/05/2004) (Dirk) Ik heb vandaag op Zolder de WDRS cursus gevolgd en het was supergoed. Voila, dat noemen ze met de deur in huis vallen :-) Ik heb in de afgelopen jaren al heel wat opleidingen gevolgd (M&T circuitopleiding, MSSZ Niveau 2 (3x), MSSZ A.R.T. (aka Niveau 3), TOMS cursus Nederland, Bikers' School Francorchamps, ...) dus ik kan wel even vergelijken me dunkt. Waarom was deze cursus nu zo veel beter?

Er zijn slechts 2 cursisten per dag wat maakt dat dit de enige cursus is die een claim als "persoonlijk onderricht" ook werkelijk kan waarmaken. Meer dan de helft van de tijd die je op circuit rijdt heeft Werner perfect gezien hoe je gereden hebt en de feedback nadien is dan ook navenant: precies, volledig en correct. Ik heb vandaag op 2 uur tijd meer zinnige dingen gehoord over mijn rijstijl dan in alle voorgaande opleidingen samen. Het is een beetje vanzelfsprekend gezien zijn palmares, maar Werner is dus qua ervaring alleen al gewoon de beste instructeur die je kan hebben.

De cursus is ook uniek in die mate dat hij specifiek is afgestemd op snellere rijders. Meer nog; hoe sneller je al bent hoe meer je er aan hebt. In alle eerlijkheid denk ik dat je best niet trager bent dan bijvoorbeeld ikzelf. (Ttz. vlot 1:51, 1:50 draaien met af en toe een 1:49) Als je trager bent is er gewoon meer tijd nodig - die je niet hebt - om stapsgewijs de nodige vorderingen te kunnen maken. Je zal zeker bijleren maar het is gewoon zonde van Werner's tijd. Op bv een Niveau 2 zijn de instructeurs zeker in staat je ongeveer dezelfde vorderingen te laten maken en je hebt een ganse dag om alles te verwerken en in de praktijk om te zetten.

De WDRS vindt plaats tussen 9h en 12h waarvan de laatste 2 uren op de baan. Dat is relatief weinig maar zo blijft het betaalbaar en voor snelle piloten - waar de rijstijl dus enkel "fine tuning" nodig heeft - is dat voldoende. (Voor mij was het eigenlijk nog net iets te weinig.) Vergeet ook niet dat je tijdens deze opleiding 2 uur lang de baan op kan wanneer en hoelang het nodig is: ideaal om rijstijl en vering bij te stellen! Nog een ander voordeel voor de snellere piloten is dat Werner zelf zo snel is dat hij zelfs jongens die pakweg 1:44 of zelfs nog minder draaien rustig kan bijhouden zonder dat hij zelf moeite moet doen (en zich dus ten volle kan concentreren op je rijstijl). En laat ons eerlijk zijn; dat is zelfs voor de meeste instructeurs niet weggelegd ...

Werner komt ook niet alleen. Hij heeft een deel van zijn crew mee waaronder Marcel Duinker; de telemetrie en vering specialist van het team. Nu ben ik dus de meest ondankbare testrijder die je maar kan hebben ... als er iets aan mijn vering veranderd is voel ik meestal niet veel en wat ik voel kan ik blijkbaar niet zinnig onder woorden brengen :-) Na de eerste sessie heeft Marcel mijn vering dan maar afgesteld op basis van de feedback die hij van Werner had gekregen (!) over het rijgedrag van mijn moto. Ik herkende mijn moto niet meer! Stabieler, betere grip, meer vertrouwen ... gewoon geweldig. En dan had hij dus nog maar alleen de dempingen aangepast ... aan de veervoorspanningen zijn we zelfs niet toegekomen. Plots kreeg ik een visioen van hoe het zou kunnen zijn met een kwaliteitsvering eronder en een paar sessies met telemetrie met deze crew ... mmmmmhh. En dan besefte ik dat het misschien een beetje verspild zou zijn aan den deze en werd ik wakker ;-) Of toch niet helemaal, want daar stond de CBR1000RR van Eddy Geudens, helemaal race geprepareerd ... mmmmmmmhhhh. En dat was geen droom! Maar goed, we wijken af ...

Het zit hem ook in de details. Ik had mijn steunen en bandenwarmers in de pitbox maar omdat er vrij weinig tijd tussen de sessies was - die je ook volledig nodig had om de sessie met Werner te bespreken - had ik geen tijd om de bandenwarmers om te leggen. En dus deed vader Daemen - die ook deel uitmaakt van het team - het gewoon voor mij, zonder dat ik er om gevraagd had . Dat zijn dus het soort dingen die het echt helemaal af maken en die ik ook enorm apprecieer. Zo ook voor Hans Van De Ven die er - desnoods met verschuivingen van inschrijvingen - voor zorgt dat de 2 cursisten van hetzelfde niveau zijn, wat hier echt wel van belang is. (Mijn mede-cursist van de dag was Joris Ermens.)

Conclusie: absolute aanrader. Werner is niet alleen een bloedsnelle piloot maar ook een goede instructeur die onmiddelijk ziet waar er verbetering mogelijk is en hoe dit moet gebeuren. De aanwezigheid van een deel van zijn team betekent ook een grote toegevoegde waarde voor de opleiding. Na een beetje zoekwerk de vorige jaren (Advanced Riding Training ed) heeft Hans nu de perfecte opleiding voor de snellere piloten.


[ terug naar nieuwsitems ]