Verslag Training Club MET (Zolder) - 22 mei 2004

(Dirk) Tijdens het vrij rijden van 22 mei was één groep volledig voorbehouden voor de piloten van de Club MET. Hier lag het tempo dus vrij hoog, wat garant stond voor een echte wedstrijdvoorbereiding. Alhoewel ik toch hoop dat de wedstrijd niet dezelfde weg opgaat ... Reeds in de eerste sessie was er een massale valpartij na de Sacramentsheuvel waarbij ondergetekende ook onderuit gegaan is.

Bij de doortocht aan de chicane, waar ik vrij alleen reed, werd de rode vlag getoond. Ik ging dus van het gas af en de heuvel op aan een "binnenrijden tempo"; vlot maar niet overdreven snel. Toen ik bovenaan de heuvel kwam wist ik niet wat ik zag: 9 (negen!) wrakken en piloten verspreid over de baan en op het gras, waarbij één moto compleet op de ideale lijn. Nu ben ik er tot hier toe steeds in geslaagd om hindernissen vlot te omzeilen zonder zelf te vallen, maar dit was toch wat te veel van het goede. Ik koos voor een buitenlijn rond de moto op de ideale lijn maar sukkelde toch in het gras. Ook dat had nog goed kunnen aflopen, ware het niet dat ook het gras bezaaid was met gevallen moto's ... En probeer maar eens te sturen op vochtig gras ... ik was dus de tiende piloot die onderuit ging.

Al bij al had ik slechts lichte schade: zelf had ik niets en van de moto waren enkel de kont en het ruitje verbrijzeld. De kuip zelf is ook hier en daar licht gescheurd maar dat valt allemaal wel te repareren en het spuitwerk ziet er nog vrij goed uit. Drie piloten werden afgevoerd naar het ziekenhuis en ik heb vernomen dat de ernstigste verwonding een bekkenbreuk was. (Verder nog een rits kleinere breuken ...) Al bij al dus blij dat de verwondingen van de piloten nog relatief meevallen, dat ik zelf niets heb en dat ik verdorie niemand geraakt heb, want dat was niet evident. Die aanblik van boven op de heuvel zal ik niet snel vergeten ... dat is dus wat ze bedoelen met "ravage". In de 2 uren dat alles stil gelegen heeft heb ik de moto kunnen repareren (dank u Duck Tape) zodat ik in de namiddag verder heb kunnen rijden.

Een aantal nabeschouwingen ... De oorzaak van dit alles bleek een piloot te zijn die een olielek had en traag aan het verder rijden was, maar wel op de ideale lijn vlak over de heuvel. De eerste piloot die er aan kwam moest vol in de remmen en viel. Waarschijnlijk lag die moto al onmiddelijk in de weg waarop dan al de rest ook van de lijn af moest en links of rechts gevallen is. Ik heb toch vooral bedenkingen bij de baanpost op post 8 (Chicane). Op het moment dat ik daar passeerde waren de eerste piloten al lang gevallen. Andere baanposten hebben mij achteraf verteld dat post 10 (achter de heuvel) wel degelijk een code rood vroeg met de vermelding dat het daar "een slagveld aan het worden was". Post 9 (bovenop de heuvel) was zoals gebruikelijk niet bemand, wat de andere posten ook wisten, maw post 8 wist zeer goed dat hij de laatste post was voor de crash en dat de wrakken op de slechtst mogelijke plaats lagen, compleet onzichtbaar tot het te laat was! En toch werd op post 8 (letterlijk) "rustig" rood gegeven, zonder handgebaren of wat dan ook om aan te geven dat er onmiddelijk gevaar dreigde na de heuvel ... Dat heeft dus de laatste piloten mee een crash gekost, waaronder den deze. Eerlijkheidshalve moet ook gezegd worden dat er andere piloten wel volledig van het gas gegaan zijn en die zijn er nog wel kunnen doorrijden zonder schade - alhoewel ik natuurlijk niet weet of bij hun doortocht post 8 al wakker geworden was?

Het is trouwens ook nogal gemakkelijk om te stellen dat je maar volledig van het gas moet gaan en niet zagen. Enerzijds is er zoiets als beseffen waar je als baanpost in het geheel opgesteld bent en anderzijds is er nog het "misbruik" van de rode vlag. Ook vandaag werd nog eens rood gegeven omdat iemand niet tijdig zijn zwarte vlag had opgemerkt, en dus werd iedereen binnengehaald tot de "geluidscrimineel" van dienst gepakt was. Sorry, maar dan hol je dus volledig het verband uit tussen een rode vlag en gevaar. In Kessel of Nijlen staat een rood licht gewoon op een rechte baan dat alleen op rood springt als je het te snel nadert. Dat vind ik dus gewoon vragen om het negeren van een signaal dat altijd een rechtstreeks verband met een gevaarlijke situatie zou moeten hebben. Perfect dezelfde idiotie!

In de categorie "goed nieuws": Dank u Kris Jennes om mij vlak langs uw vrachtwagen (en zelfs een beetje in de weg) te laten staan nadat de paddock achteraan al goed volgelopen was. Verder is het nu eindelijk duidelijk geworden dat de wielen van Fireblades 2000 - 2004 allemaal inwisselbaar zijn, wat voor mij betekent dat de reservewielen van mijn 2000 Blade nog bruikbaar blijven als ik zou overstappen op een CBR1000RR. Eddy Geudens - die mij vriendelijk de nieuw gekochte reservewielen van zijn CBR1000RR even uitleende - had zich dus achteraf gezien een klein fortuin kunnen uitsparen door gewoon oudere wielen tweedehands te kopen. Live and learn ...

Grappig is ook hoe ik in de eerste twee sessies na het ongeval *dacht* dat ik opnieuw vlot aan het rijden was terwijl ik eigenlijk serieus traag en onregelmatig was. De laptimer liegt namelijk niet ... :-) Pas in de laatste sessies gingen de rondetijden opnieuw omlaag: consistent 1:51, 1:52 met een lage 1:50 als uitschieter. Kan uiteraard nog wel wat beter maar ik was blij dat ik uiteindelijk toch minstens mijn vorige wedstrijdritme teruggevonden had.


[ terug naar nieuwsitems ]