Eerste training seizoen - Zolder - 14 april 2004

De eerste training van het seizoen was prima! Ondanks het slechte weer in de rest van het land was het in Zolder kurkdroog, en de ganse namiddag zelfs zonnig. De training was een zgn "donderdagtraining", een nieuw concept van de MSSZ waarbij zowel licentiehouders als snelle vrij rijders (apart) de baan op gaan voor een dag zonder geluidsbeperkingen!

Verder was ook Werner Daemen aanwezig voor de individuele opleidingen, maar de man en zijn team staan eigenlijk klaar met goede raad voor iedereen die het vraagt. Nieuw is ook de aanwezigheid van een technische dienst op alle dagen van de MSSZ, wat toch echt een toegevoegde waarde is. Zelf heb ik bv netjes een band opgereden in de eerste twee sessies en voor de namiddag een nieuwe gestoken. Erg handig, tenzij je zelf graag met bandenijzers werkt ... ik niet.

De training zelf was eerder matig (qua rondetijden; niet veel beter dan 1:53) en toonde vooral dat ik "mijne fysiek" gedurende de winter serieus verwaarloosd heb. De polsblessure van eind vorig jaar gaf gelukkig geen last meer. Ook goed; de WP achtervering heeft nu echt wel bewezen dat ze banden spaart in vergelijking met een standaard vering. En zoals te zien is op de foto's: de moto staat opnieuw in Banzai kleuren! (gespoten door Superbike City)

Het leukste moment van de dag was echter de sprintwedstrijd! Als laatste sessie van de dag werd een wedstrijdje van 8 ronden gereden voor wie dat wou. Den deze uiteraard! Ik reed in de groep licentie B / Club MET en het niveau was vrij homogeen. (De andere wedstrijd was voor de licentie A / inters.) Met dit soort indeling - ervaring / prestaties eerder dan cylinderinhoud van de moto - leunt het concept aan bij de Zomeravondcompetitie, waar volgens mij het aantrekkelijkste element ook juist dit soort indeling is. Spijtig genoeg kan ik mij steeds minder vinden in de rest van "het concept" van de ZAC en dus ga ik meer dan waarschijnlijk dit jaar niet meer deelnemen. Dat ze in naam van "laagdrempeligheid" geen regenbanden toelaten kan ik nog begrijpen - alhoewel ik het niet leuk vind - maar dat bv ook bandenwarmers verboden zijn vind ik gewoon zielig. En de regelitis neemt alleen maar toe, dus adios.

De wedstrijd dan: uiteindelijk daagden 11 piloten op in onze groep, en ik ben 5e geworden (en de 4e beste tijd gereden; 1:48) Ik ben vooral tevreden met dit resultaat omdat ik erin geslaagd ben op mijn allereerste training van het jaar onmiddelijk mijn wedstrijdritme terug te vinden. Het leukst van al was echter het "jagen". Na een vrij slechte start heb ik toch ongeveer 4 piloten ingehaald en bij de laatste 3 was het echt "lock the target" :-) Vooral met de laatste piloot (Philippe Brandts) was het stuivertje wisselen; pas in de voorlaatste ronde ingehaald, in de laatste ronde werd ik opnieuw voorbij gestoken maar op een paar bochten van het einde had ik hem opnieuw en deze keer definitief te pakken. Jagen is altijd plezant, ook in endurance, maar in een sprint wedstrijd is het toch anders. Hans; heroprichten die Sprint Trophy!!! (op het podium na is ze natuurlijk de facto al een beetje heropgericht ...)

Zoals bijna altijd op circuit heb ik weer heel wat mensen opnieuw ontmoet (Bart van den Eynde, Kenny Thuy, ...) en weer wat mensen leren kennen. Doordat er dit weekend een ONK wedstrijd is waren er nogal wat Nederlandse toppers (Bakker, Menzen) maar vooral mijn buren waren erg vriendelijk en behulpzaam; Ruud Fredriks (vrij bekende tuner) en zijn zoon Johan, die in de 125cc uitkomt.

Ik heb echt een super fun dag gehad. De nieuwe donderdagformule is voor mij echt geslaagd. Een beetje duurder dan een gewone training maar het is het meer dan waard. Ook al de "diensten" die er over de jaren heen bij gekomen zijn (technische service, veringsadvies, fotograaf, ...) zijn een toegevoegde waarde. Klinkt waarschijnlijk een beetje als een commercial voor de MSSZ maar ... als het goed is mag het gezegd worden!


[ terug naar nieuwsitems ]